لوگو

سطوح استراتژی

استراتژی ها، روش های کلی هستند که برای رسیدن به یک دیدگاه استفاده می شود. مهم نیست که در چه سطحی باشد، یک استراتژی به سوال “چگونگی” پاسخ می دهد. نتیجه مورد نظر چگونگی استفاده از روش های کلی حفاظتی برای رسیدن به دیدگاه مدنظر است.

پنج پرسش کلیدی “استراتژی” وجود دارد که رهبران خوب باید بدان پاسخ دهند:

  • چرا ما وجود داریم؟
  • چگونه رفتار خواهیم کرد؟
  • جایگاه و مقصد ما کجاست؟
  • چگونه ما موفق خواهیم شد؟
  • در حال حاضر چه چیزی مهم ترین است؟

در حال حاضر، بر سوال”چگونه ما موفق خواهیم شد” تمرکز می کنیم. با توجه به این نکته، هیچ “استراتژی” بدون شروع با مبنای مایکل پورتر کامل نخواهد بود. از نظر وی “استراتژی رقابتی در مورد متفاوت بودن است.

این به این معنی است که انتخاب مجموعه ای متفاوت از فعالیت ها برای ارائه یک ترکیب منحصر به فردی از ارزش ها است.

“این یک محک خوبی برای پرسیدن است” آیا ما کار خوبی انجام داده ایم برای پاسخ به این سوال چگونه  موفق خواهیم شد؟ ” می باشد. استراتژی رقابت در برخی موارد متفاوت است.

این بدان معنی است که  مجموعه ای متفاوت از فعالیت ها برای ارائه یک ترکیب منحصر به فردی از ارزش ها بطور عمدی انتخاب شود. ما قطعا نمیتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه ما موفق خواهیم شد اگر فکر نمی کنیم که متفاوت و منحصر به فرد هستیم و ارزش را ارائه می دهیم و البته انتخاب های مشخص و روشن و سختی است.

این هسته استراتژی خوب و اساسی از تعلیم استراتژی است.

همیشه شروع کردن با یک نمونه عینی خوب هوشمندانه است. این بیانیه استراتژی سازمان از ادوارد جونز یک نمونه عالی است: ” رشد به 17000 مشاوران مالی تا سال 2012 با ارائه مشاوره حضوری مالی مورد اعتماد و راحت برای سرمایه گذاران فردی محافظه کار که تصمیم گیری های مالی خود را از طریق یک شبکه ملی از یک در یک دفتر مشاور مالی واگذار کند.”

سه سطح استراتژی

سه سطح استراتژی عبارتند از:

  • استراتژی سطح شرکت: این سطح به پرسش اصلی شما درباره آنچه که می خواهید برای رسیدن به آن پاسخ می دهد. آیا این رشد، ثابت یا دارای نوسان است؟
  • استراتژی سطح کسب و کار: این سطح بر روی نحوه رقابت شما تمرکز دارد. آیا از طریق صمیمیت مشتری، محصول یا خدمات و یا حداقل هزینه کل رهبری می شود؟ تمایز بر اساس چیست؟

استراتژی سطح بازار: این سطح استراتژی بر چگونگی رشد شما تمرکز دارد. آیا از طریق نفوذ بازار، توسعه بازار، توسعه محصول یا خدمات یا تنوع آن ها است؟

 

ایزو 45001 با آریان گستر

برای مشاور ایزو علی الخصوص ایزو 9001 با آریان گستر تماس حاصل فرمایید.

در مسیر موفقیت با ما همراه شوید.

مشاور  EFQM تخصص ماست.

02177942240-77959675

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *