لوگو

روش های متداول ارزیابی عملکرد

روش های متداول ارزیابی در سیر تاریخی خود از روش های ساده ذهنی آغاز و به روش های نسبتا دقیق تر رسیده است.با این وجود هنوز دست بشر به ابزاری که بتواند با دقت کافی به چنین امری مبادرت نماید نرسیده است .

در عین حال این روش ها در طرح جامع مدیریت عملکرد نیز به عنوان ابزار اندازه گیری و ابزار کنترل قابل استفاده است عمده این روش ها عبارت است از:

1- روش درجه بندی ترتیبی :

در این روش هر یک از سرپرستان افراد تحت نظارت خود از لحاظ نحوه وظایف و علاقه مندی به کار مورد سنجش قرارداده و موقعیت نسبی هر یک را نسبت به بقیه کارکنان تعیین می کنند . نتیجه ارزیابی شایستگی به روش درجه بندی ترتیبی به صورت لیستی از اسامی تنظیم می گردد . سازمان های میبایست جهت تکمیل این عمل به اخذ ایزو اقدام نموده و در زمینه های مختلف استاندارد های مدیریتی قدم بردارند .

2-روش مقایسه فرد به فرد :

اگر تعداد کارکنان زیاد نباشند میتوان از روش مقایسه فرد به فرد استفاده نمود مثلا اگر در حدود 15 الی 20 نفر کارمند داشته باشیم برای تعیین درجه شایستگی آنها هر یک از افراد با سایر کارمندان تک تک مقایسه می شوند . در این مقایسه عواملی چون هوش ،ابتکار ، فعالیت و صفات شخصی مبنای تشخیص شایستگی قرار می گیرد . البته این روش اشکالاتی نیز دارد که اگر در سازمان توسط مشاور ،مشاوره مدیریت استراتژی صورت پذیرد موارد تخصصی ارزیابی می گردد.

3-روش مقیاسی:

در روش مقیاس های مقایسه ای ابتداد تعدادی عوامل مانند : ابتکار ،درجه همکاری ،قدرت مدیریت یا رهبری قابلیت اعتماد ،طرز سلوک و غیره را بنا بر مقتضیات سازمان انتخاب و در جدولی درج می کنند .

روش  های دیگری هم در ارزیابی عملکرد وجود دارد مانند روش توزیع اجباری ،روش انتخاب اجباری ،روش فرم ارزیابی و .. که جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان و شرکت های مشاور ایزو   تماس حاصل فرمایید .

شماره های تماس:02177959675    02177942240

@Aryangostarc

در مسیر موفقیت با ما همراه شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *