لوگو

مهارت حل مساله

بخش 1

♦ یکی از مهمترین مهارت های مورد نیاز هر مدیر، مهارت حل مساله است. قصد داریم از امروز در چند پست آموزشی مهارت های حل مساله را برای شما ارایه نماییم.

مساله چیست؟

هنری کایزر از مساله به عنوان فرصت هایی یاد میکند که لباس کار بر تن دارند. در واقع مسائل در مرکز کارهای روزانه تمامی افراد وجود دارند. مسایل می توانند بزرگ یا کوچک، پیچیده یا ساده، مشکل یا آسان باشند.

اعتماد به نفس

مهمترین نقش اساسی یک مدیر، قدرت حل مسائل است، بنابراین اگر قدرت و اعتماد به نفس حل کردن مسائل را داشته باشید، شانس موفقیت شما بیشتر است، این اعتماد به نفس از توانایی شما در استفاده از رویکردهای مناسب برای حل هر مساله می آید.
چهار قدم پایه برای حل مسائل وجود دارد:

♦ تعریف مساله
♦ ایجاد راهکارها
♦ ارزیابی و انتخاب راهکارها
♦ اجرای راه حل ها

مساله اصلی

♦ نکته کلیدی برای تعریف خوب از یک مساله این است که شما بدانید که با خود مساله اصلی مواجه شده اید و نه با علائم مساله!به عنوان مثال متوجه میشوید که عملکرد در دپارتمان شما زیر حد استاندارد است، شاید در نگاه اول مساله را در عدم کارایی نیروی انسانی ببینید ولی در یک نگاه و بررسی عمیقتر، مساله می تواند ناشی از عدم آموزش باشد. برای شناسایی مسائل میتوانید از روشهای مختلف مانند: 5 چرا، تحلیل ریشه ای دلیل و موارد دیگر استفاده نمایید.

جهت مشاور ایزو و بالا بردن سیستم کیفیت سازمان خود می توانید با کارشناسان آریان گستر تماس بگیرید.
فرآیند چهار مرحله ای

♦ برای حل مسائل می توانید از فرآیند چهار مرحله ای که در بالا عنوان شد استفاده نمایید، اما چنانچه با مسائل پیچیده و خاص روبرو هستید، در پست های آینده به معرفی 3 فرآیند حل مساله دیگر خواهیم پرداخت که دارای جزئیات و مراحل کاملتری هستند و به شما در حل مسائل کمک زیادی خواهند نمود.

ابزارهای عمومی حل مساله:

♦ برای حل مساله، ابزارها و تکنیک های مختلفی وجود دارند که می توان از آنها به خوبی برای حل مسایل استفاده نمود. در این پست و پست های بعدی، چند ابزار خوب برای حل مسایل به شما معرفی می شود.

بحث های سازنده (Constructive Controversy):

♦ استفاده از نظرات و دیدگاههای دیگران این اطمینان را به شما خواهد داد که تمامی راهکارهای مختلف را برای حل مساله را در نظر گرفته اید. پس بهترین راه برای استفاده از نظرات دیگران چیست؟ بحث های سازنده یک تکنیک بسیار خوب برای این منظور است. هدف این تکنیک آزمودن راهکارهای مختلف با استفاده از مجموعه زیادی از ایده هاست تا بهترین راه حل انتخاب گردد.

گواهینامه CE  اروپا از تخصص های ماست.
مناسب ترین راهکار

این راه حل ضمانت می کند که شما مناسب ترین راهکار را با درنظر گرفتن تمامی عامل های مختلف برای مساله انتخاب کرده اید،این نگرش اولین بار توسط دیوید جانسون و راجر جانسون در سال 1979 به عنوان یک تکنیک برای ایجاد راه حل های پایدار و خلاقانه مطرح شد.

این تکنیک از 5 فرض کلیدی تشکیل شده است:

1- طرح و تشریح کامل مساله
2- ترغیب دیگران به مشارکت در حل مساله و شنیدن راهکارهای آنها
3- مواجهه با مجموعه ای از دیدگاه ها و احساس تردید در انتخاب آنها
4- جستجوی بیشتر برای انتخاب راه حل عقلانی و توسعه آن
5- انتخاب راه حل مناسب

 

با شماره های زیر تماس بفرمایید
02177942240-77959675

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

@Aryangostarco

شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *