لوگو

جعبه سیاه  جعبه سفید در مطالعات سازمان و مدیریت

مفهوم جعبه سیاه به دستگاه ، فرآیند یا سیستمی که ورودی ها و خروجی های آن (و روابط بین آنها) مشخص است ، اما ساختار داخلی یا کارایی آن ساختار به خوبی مشخص نبوده و یا اصلاً درک شده است و دارای ابهام است، اطلاق می شود.

سیستم یا فرایندی

از دیگر سو، جعبه سفید یا جعبه شیشه ای، دستگاه یا سیستم یا فرایندی است که ساختار داخلی یا پردازش آن علاوه بر دانش در مورد ورودی ها ، خروجی ها و رابطه بین آنها، شناخته شده است.

علوم مهندسی و تکنولوژی

استفاده از هر دو مفهوم جعبه سیاه و جعبه سفید، به ویژه جعبه سیاه که در ابتدا در علوم مهندسی و تکنولوژی مطرح شده است، در حال حاضر در مطالعات مدیریت و رهبری نیز وارد شده است و دستمایه بسیاری از تحقیقات دارای خلاء تئوریک و یا خلاء تحقیقات عملی و میدانی در جهت اکتشاف روابط بین ورودیها و خروجیهای یک سیستم مدیریتی یا سازمانی و …. به ویژه در حوزه مدیریت استراتژیک قرار گرفته است.

نقش عوامل انسانی و رفتاری

نکته مهم آن است که در مطالعات جدید در مورد جعبه های سیاه، نقش عوامل انسانی و رفتاری پر رنگ تر شده است. حوزه هایی که سعی در مطالعه جعبه های سیاه داشته اند، حوزه های مدیریت کارآفرینی، مدیریت منابع انسانی، مطالعات رهبری در سازمان، مطالعات بنیانهای خرد و کلان سازمانی و … بوده است.

در آخر

در ادامه مقالاتی در حوزه های مختلفی از مدیریت و سازمان که در آنها به بررسی مفهوم و حل جعبه سیاه پرداخته شده است، جهت مطالعه و ایده گیری علاقمندان ارائه شده است.

جهت  مشاور ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند.

لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

مشاوره استراتژی با آریان گستر

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

 Instagram :@Aryangostarcoشرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *