لوگو

تندرستی در محل کار

۱۱ راهکار برای تندرستی در محل کار

در حالی که آسیب‌های شغلی در حرفه‌ای مانند کارگری ساختمان راحت به چشم می‌آید، خطرات موجود در دفتر کاری که هر روز نیمی از ساعت‌های بیداری خود را در آن می‌گذرانیم، ممکن است برایمان آنقدرها هم واضح نباشد. بسیاری از مشاغل به همراه فیش حقوقی خود، استرس، نشستن‌های طولانی مدت و عادات ناسالم را نیز برای ما به همراه می‌آورند.

اما همیشه کارهایی برای بهتر کردن محیط کارتان هست که می‌توانید انجام دهید تا سلامت و بهزیستی بهتری داشته باشید:

کمتر بنشینید، بیشتر بایستید

نشستن طولانی مدت مانند سیگار کشیدن با ریسک بالای مشکلات سلامتی همراه است. برای برطرف کردن اثرات منفیِ نشستن‌های طولانی مدت لازم است هر روز به مدت حداقل دو ساعت بایستیم. می‌توانید با ابتکار خودتان، با گذاشتن جعبه یا کتاب زیرمانیتور و صفحه‌کلید آنها را آنقدری بالا بیاورید که به حالت ایستاده هم بتوانید با کامپیوتر کار کنید. همین‌طور می توانید به تناوب از جای خودتان بلند شوید و در اتاق قدمی بزنید یا حرکات ساده‌ی نرمشی انجام دهید.

فضا را تهویه کنید

به حساسیت به مواد شیمیایی موجود در کف‌پوش‌ها، مبلمان اداری یا رنگ و…، آلرژی‌ شغلی گفته می‌شود که می‌توانند مشکلاتی مانند سردرد و خارش پوست ایجاد کنند. حتی اگر علامت خاصی هم نداشته باشید، هوای گرفته‌ی محل کارتان می‌تواند بر روی قدرت مغزی شما اثر سوء بگذارد. می‌توانید با باز گذاشتن در یا پنجره در زمان انجام کار مطمئن شوید که هوای تازه را به داخل اتاق راه می‌دهید. همچنین از مسئول نظافت محل کارتان درخواست کنید که از مواد شیمیایی مضر به هیچ عنوان استفاده نکند.

دیوار را سبز کنید

استفاده از طیف رنگ سبز در محیط با افزایش میزان تفکر خلاقانه در ارتباط است. اگر نمی‌توانید فضای خودتان را در محل کار رنگ کنید، پارتشین مربوط به خودتان را با کاغذ دیواری با زمینه‌ی سبز تزیین کنید یا اِلِمان‌های سبزرنگ به میز کارتان اضافه کنید.

از گیاهان استفاده کنید

آوردن طبیعت به دفتر کار می‌تواند اثر زیادی بر خلاقیت و احساس بهزیستی شما داشته باشد. لازم نیست تعداد زیادی گیاه را در فضایی کوچک جا دهید، اما عالی می‌شود اگر گیاه کوچکی روی میز کار، یا گلدانی در گوشه‌ی اتاق خود داشته باشید. سعی کنید انتخاب خود را بیشتر از بین گیاهان برگ‌دار سبزرنگ انجام دهید.

تعدادی از اشیای شخصی خود را در دید قرار دهید

تزیین میز کار به شما کمک می‌کند با محیط احساس راحتی بیشتری داشته باشید و استرس شما را در محل کار کاهش می‌دهد. اما برای اینکه دچار شلوغی بیش از حد میز کار نشوید، که به خودی خود باعث ایجاد استرس خواهد شد، کافی است به تزیین با تعداد کمی وسیله اکتفا کنید. برای مثال یک عکس خانوادگی یا جایزه‌ای که مشخصا به آن افتخار می‌کنید.

از رایحه درمانی استفاده کنید

بوی مرکبات می‌تواند شما را سر حال کند و قدرت تفکر و حافظه‌تان را تقویت نماید. خوشبو کننده‌هایی که از عطرهای مصنوعی در آنها استفاده شده را به کار نبرید. در عوض از دستگاه‌های خوشبو کننده هوایی استفاده کنید که روغن‌های معطر طبیعی و لطیف را به هوای اطراف شما می‌فرستند.

از خوردن پشت میز کار خودداری کنید

غذا خوردن در جایی دورتر از میز کارتان نه تنها باعث می‌شود خرده‌های غذا روی صفحه کلید نریزد، بلکه باعث می‌شود مغز شما برای یک بعد از ظهر کارآمد دوباره راه‌اندازی شود. همچنین به دلیل حواس‌پرتی ناشی از وبگردی یا کار، از خوردن بیش از اندازه، جلوگیری خواهید کرد.

به وضعیت بدنی خود دقت کنید

اینکه تمام روز را یک جا نشسته سپری کنید برای سلامتی شما خوب نیست، اما اینکه تمام روز قوز کرده باشید به مراتب بدتر است. حالت بدن شما هم برای سلامتی و هم برای عملکرد کاری شما اهمیت دارد. مهم‌تر از همه اینها کمردردی است که با خم شدن جلوی کامپیوتر به سراغتان می‌آید.

تمرینات بدنی کوتاه را در برنامه خود بگنجانید

حتی اگر نتوانید در وقت استراحت بین روز در یک برنامه کامل ورزشی شرکت کنید، می‌توانید در دفتر کارتان چند تمرین کششی و قدرتی انجام دهید.

نور محیط را تنظیم کنید

استفاده از نور طبیعی در هنگام روز انتخاب ایده‌آلی است بنابراین اگر ممکن است در نزدیکی پنجره بنشینید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید کمک می‌کند تا میزان استرس و ساعت زیستی بدن خود را در کنترل داشته باشید.

از ابزارهای میزکار ارگونومیک استفاده کنید

بسیاری از آسیب های ناشی از فشارهای تکراری بر روی عضلات، مفاصل و تاندون‌ها به دلیل شکل و ساختار موشواره و صفحه‌کلید کامپیوتر اتفاق می‌افتد. اگر کار با این ابزارها باعث ناراحتی در اندام‌های شما می‌شود باید به فکر تغییر آنها باشید. برای مثال اگر شانه‌ی پهنی دارید استفاده از صفحه کلیدهای دو تکه برای شما مناسب‌تر است.

ایزو 22000

مشاوره 13485

مدیریت استراتژی

شماره های تماس:02177959675    02177942240

@Aryangostarc

در مسیر موفقیت با ما همراه شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *