برقراری استانداردهای انجام کار

برقراری استانداردهای انجام کار

برقراری استانداردهای انجام کار

 

اولین قدم در ایجاد هر نوع مکانیزم کنترل ایجاد استاندارد برای اندازه گیری نحوه انجام کار است،این استانداردها باید در جهت هدف های اصلی طرح بوده و سعی شود تنها در جهت پوشش هدف های فرعی و جزئی طرح نباشد،در صورتی که استاندارد تنها در جهت هدف هایی جرئی ایجاد شود نتیجه ارزیابی ممکن است به اشتباه عدم انحراف را نشان دهد در حالی که در واقع نسبت به هدف های اصلی طرحا انحرافاتی وجود داشتخ باشد به عبارت دیگر ممکن است نتیجه ارزیابی گمراه کننده باشد.

 

در قالب مثال

به عنوان مثال طرحی را در نظر بگیرید که هدف اصلی آن ارتقاء سریع مدیران لایق و جوان باشد،حال اگر ضابطه اندازه گیری پیشرفت این طرح را حرکت عمودی مدیران جوان در نظر بگیریم ممکن است از لحاظ ارتقاء سریع مدیران جوان،به هدف رسیده باشیم ولی معلوم نباشد که آیا این مدیران جوان آیا شایستگی رسیدن به مقامات بالا را به این سرعت داشته اند یا خیر.

 

در نتیجه

بنابراین زمانی به طرح فوق خواهیم رسید که مدیران جوان ضمن به دست آوردن شایستگی  کافی به سرعت به رده های بالا ارتقاء یابند،برای حبران اشتباهاتی،مانند مثال فوق،لازم است در استانداردهای انجام کار ضوابط کمی و کیفی در نظر گرفته شود.

 

به کارگیری ظوابط ذهنی

طبیعی است ایجاد ضوابط عینی برای ارزیابی های کیفی مقدور نباشد ضوابط ذهنی را می توان در این شرایط به کار برد و بعد ظوابط ذهنی را نیز طبقه  بندی کرد مثلا می توان جنبه های کیفی انجام کار را به صورت:خوب،متوسط و غیر قابل قبول تقسیم بندی و به این طبقه بندی وزن های 1،2،3 داد و از مجموع این وزن ها ویژگی های کیفی کار را اندازه گیری کرد.

 

سهولت کنترل

برای سهولت کنترل بهتر است در طرح ریزی های بلند مدت منابع انسانی هدفهای کوتاه مدت در نظر گرفته شود،این هدف ها در عمل به صورت نقاط کنترل در می آیند و طراح را در ارزیابی مراحل اجرای کار یاری می نماید.

جهت مشاوره ایزو و موضوعات مختلف ایزو از جمله ایزو 9001 که تخصص اصلی ماست،کارشناسان آریان گستر پاسخگوی شما می باشند.

02177942240-77959675

مشاوره ایزو 17025 با آریان گستر

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *