لوگو

EFQM چیست؟؟

در سال 1988 بنياد کيفيت اروپا توسط 14 شرکت پيشرو اروپایی تأسيس شد. در سال 1991 مدل EFQM توسعه داده شد و توسط کميسيون اروپا (EC) به عنوان ابزار اصلی موفقيت شرکتها ی اروپائی مطرح مدل تعالی سازمانی چارچوبی روشمند برای ارزيابی عملکرد سازمان ها در دو حوزه فرآيند ها و نتايج حاصل از اين فرآيند ها است. دستاوردهای حاصل از ارزيابی در اين مدل عبارتست از نقاط قوت سازمان و زمينه های قابل بهبود آن که برای دستيابی به بهبودها فهرستی از برنامه های اولويت بندی شده را نيز پيشنهاد می کند.

مدلی که جايزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی بر آن استوار است شده، دارای 9معياراصلی و 32 زیر معیار فرعی است. در واقع هر يک از معيارهای نه گانه مدل جايزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی شامل چندین زیر معیار است که ابعاد مختلف معيار را مشخص می سازد. پنج معياراز نه معیار اصلی، توانمندسازها و چهار معيار ديگر نتايج هستند.

توانمندسازها : رهبری،  استراتژی، کارکنان، منابع و شرکا، فرآيندها و محصولات و خدمات

نتايج : نتايج مشتريان، نتايج کارکنان، نتايج جامعه، نتايج کليدی

نوآوری و يادگيری و خلاقیت کمک می کنند تا توانمندسازها بهبود يافته و مسلما بهبود توانمندسازها، بهبود نتايج را به دنبال خواهد داشت.

نحوه امتیاز دهی در مدل EFQM اینگونه هست که از 1000 امتیاز کل 500 امتیاز متعلق به توانمندسازها و 500 امتیاز دیگر مربوط به نتایج است.

ویژگی اصلی مدل خودارزیابی است که یک بازنگری سیستماتیک و جامع و کاملی از عملکرد سازمان خواهد بود و طی آن نقاط ضعف و پتانسل های بهبود سازمان شناسایی می شوند.

 

efqm-diagram1

گام های اصلی فرآیند خودارزیابی

گام 1: ایجاد تعهد مدیریت ارشد

گام 2: اطلاع رسانی در سازمان

گام 3: طرح ریزی خودارزیابی

گام 4: انتخاب و آموزش گروه مدیریت کننده

گام 5: خودارزیابی

گام 6: اولویت بندی یافته ها و نتایج خودارزیابی

گام 7: تشکیل گروه های بهبود و پیشنهاد و اجرای اقدامات اصلاحی

 

چنانچه نیاز به اطلاعات جامع تر در مورد سیستم مذکور دارید لطفا با مشاور ایزو تماس حاصل فرمائید.

021-77942240,02177944064

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *