8 نکته کلیدی GMP

8 نکته کلیدی GMP:

3-پییشگیری از آلودگی متقاطع

:آلودگی متقاطع عبارت است از انتقال آلودگی های میکروبی یا شیمیایی به محصولات غذایی که از سایر مواد غذایی کار با دست بر روی مواد غذایی ویا بر اثر جابجایی های و نقل و انتقال های محیطی در مواد غذایی رخ میدهد.

جهت مشاوره ایزو 22000 سیستم مربوط به صنایع غذایی با کارشناسان آریان گستر تماس حاصل فرمایید

جلوگیری از بروز آلودگی متقاطع در مواد غذایی از منابع باالقوه ویا آلودگی سطوح در تماس با مواد غذایی به دلیل به دلیل شرایط غیر بهداشتی ضروری بوده و در تمامی برنامه های اجرایی از اولویت و ارجحیت بالایی برخوردار است.عملیات کارکنان باید از آلودگی متقاطع جلوگیری کند،این موضوع شامل جدا کردن محصولات از مواد غیر قابل خوردن و همجنین طراحی مناسب برای جلوگیری از آلودگی متقاطع است.

برای جلوگیری از آلودگی متقاطع در محصولات غذایی می بایست اقداماتی مناسبی برای ممانعت از انجام عملیات غیر بهداشتی و یا استفاده از مواد شیمیایی،ترکیبات مختلف و مواد خام نامناسب انجام داد.

این موارد شامل آلوذگی تجهیزات،وسایل ها،دستکش ها،لباس ها و مواد خام در تماس با محصولات نهایی به خصوص مواد غذایی پخته شده و محصولات غذایی آماده ی مصرف میباشد.محل نگهداری لباس ها،دست کش ها و فضای رختکن ها باید به صورت تمیز و خشک نگهداری شوند. هنگام جابجایی غذاهای آماده ی مصرف باید اطمینان یافت ک روش اجرایی در محل مورد بازبینی قرار گرفته و از آلودگی متقاطع جلوگیری شده است. مواد خام و مواد غدایی آماده ی مصرف باید جدا از یکدیگر نگهداری شوند.

4-شستشوی دست ها ،استفاده از تمیز کننده های بهداشتی و امکانات سرویس های بهداشتی و امکانات  سرویس های بهداشتی

دست ها در ایمنی فرآورده های غذایی نقش مهمی دارند.شستن دست ها باید یک ضابطه ی مهم محسوب شود و اهمیت آن حتی بیش از حد تصور است.در مراحلی از کار که شستن دست ها باید یک ضابطه ی مهم محسوب شود و اهمیت بسزایی دارد می بایست در محل دستشویی نصب شود و پرسنل را به شستشوی مداوم دست ها عادت داد.

هفت مرحله اصولی شستشوی بهداشتی دست ها

1-خیس کردن دست ها با آب و صابون

2-مالش دست ها به یکدیگر

3- مالش انگشتان و فضای میان آن ها

4-ساییدن ناخن ها به کف دست ها

5-مالش پشت دست ها

6-شستن دست ها با آب پاکیزه به مقدار کافی

7-خشک کردن دست ها با حوله و یا دستمال یکبار مصرف تمیز

مشاوره  ایزو 13485 به سازمان های تولیدکننده تجهیزات پزشکی در زمینه های تخصصی بسیار مورد کاربرد میباشد

امکانات دستشویی باید در محلی باشد که دسترسی کارکنان به آن ها ساده بوده و به محل کار آنان نزدیک باشد.دستشویی نباید در محلی قرار گرفته باشد ک کارکنان مجبور به طی کردن مسیر های انحرافی،یا نسبتا طولانی و یا عبور از فضاهای کاری دیگر شوند.

تعمیر و نگهداری امکانات سرویس های بهداشتی،توالت ها و دستشویی ها تابعی از رعایت اصول  کلیدی بهداشتی هستند.عملیات بهداشتی باید به صورت روزانه کنترل و ثبت شوند تا مشخص شود ک نتیجه این عملیات چه بوده است.خواه شرایط مشاهده شده رضایت بخش بوده و خواه غیر ر ضایت غیر رضایت بخش باشد،غلظت واقعی هر پاک کننده ای باید تعیین شده و در صورت لزوم  اصلاح گردد.

شماره های تماس:02177959675    02177942240

@Aryangostarc

در مسیر موفقیت با ما همراه شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *