لوگو

تشریح بند5 استاندارد ISO 9001

منظور از مدیر در این بند چیست؟ مدیر به چه کسی میگوییم؟

به متن استاندارد دقت کنید:

1-5-تعهد مديريت

“مديريت ارشد” بايد شواهدي مبني برتعهد خود نسبت به توسعه و استقرار سيستم مديريت كيفيت و نيز بهبود مستمر اثربخشي آن توسط ابزارهاي زير فراهم آورد:
الف) ارايه ‏اطلاعات لازم به ‏سازمان درباره ‏اهميت برآورده سازي الزامات مشتري و همچنين الزامات قانوني و مقررات دولتي،
ب) تعيين خط مشي كيفيت،
پ) حصول اطمينان از اينكه اهداف كيفيتي تعيين شده اند،
ث) اجراي بازنگري هاي مديريت و
ج) حصول اطمينان ازدر دسترس بودن منابع.

مدیریت ارشد سازمان چه کسی است؟

در متن استاندارد فقط گفته شده مدیریت ارشد و واژه دیگری به کار نرفته و تعریفی در این زمینه وجود ندارد.با توجه به مطالب گفته شده هر یک از مدیران ارشد یک سازمان مثل رئیس هیات مدیره-مدیر عامل یا رئیس یک هلدینگ و … را می توان به عنوان مدیر ارشد در نظر گرفت که در آن صورت این شخص می بایست از انجام و تحقق الزاماتی که در ادامه بیان می نماییم اطمینان حاصل نماید.

پنج زیر بند زیر مربوط به بند 5 استاندارد می باشد:

همانطور که در قسمت بالا بیان کردیم بند پنج استاندارد شامل پنج زیر بند می باشد که هر کدام از این بندها شامل الزاماتی hsj که اجرا و تحق آنها در یک سازمان وابسته به مدیریت ارشد آن سازمان است، اگر متن استاندارد را بخوانید این الزامات با لفظ باید عنوان شده اند.

1-مدير ارشد سازمان باید مقاصد و سياستهاي كلي كيفي شركت را معمولا در يك صفحه به نام خط مشی کیفیت به تمام پرسنل خود اعلام نماید .
2-با توجه به خط مشی کیفیت که قبلا تهیه شده می بایست اهداف کیفی سازمان باید برای بخش ها و سطوح مرتبط سازمان تعیین شوند، این اهداف باید قابل اندازه گیری باشند.
3-مدیریت باید اطمینان حاصل کند که مسؤليت ،اختيارات و شرح وظايف هر شخص مشخص و به ایشان ابلاغ گردیده است. مديريت ارشد بايد تعهد خود را به برآورده نمودن الزامات مشتري و الزامات قانوني و دولتي اثبات نمايد.
4-مدير ارشد يكي از مديران خود را به عنوان نماينده مديريت در كيفيت به منظور اطمينان ازاثر بخشي نظام مديريت كيفيت بر مي گزيند .
5-مدیرارشد باید به نحوی از برقرای مناسب ارتباطات داخلی در سازمان اطمینان حاصل کند.

جلسه بازنگری مدیریت

جلسه اي تحت عنوان جلسه بازنگري مديريت با حضورمدير ارشد و ساير مديران برگزار مي گردد، اين جلسه معمولا سالانه ۳ يا ۴ دفعه برگزار مي گردد اما هیچ الزامی در استاندارد در خصوص بازه زمانی برگزاری جلسات وجود ندارد. هدف از اين جلسه بازنگري مديريت كيفيت و پيگيري رسيدگي به مشكلات كيفي ، ضايعات ،شكايات مشتريان ،بهبود مستمر و … مي باشد.

جهت مشاوره ایزو و بالا بردن سیستم کیفیت سازمان خود می توانید با کارشناسان آریان گستر تماس بگیرید.
02177942240-77959675

گواهینامه CE اروپا

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *