کانون ارزیابی نباید بازنده داشته باشد
هفده سال پیش همراه با تعدادی از مدیران ایران خودرو بازدیدی از شرکت هندی “تاتا” داشتیم. در آنجا به شکل دقیق و مفصل با کانون ارزیابی و برنامه های جانشین پروری آشنا شدم. پس از بازگشت از این سفر، طرح “مدیران فردا” را آغاز کردیم و خوشبختانه، مشابه این طرح در سازمان های دیگر هم رونق و رواج پیدا کرد.
کارشناسان جوان
این طرح به دنبال پیداکردن مدیران آینده شرکت از میان کارشناسان جوان بود، از همان ابتدای کار و با توصیه مهم یکی از مشاورانمان بنا را بر این گذاشتیم که طرح ما بازنده نداشته باشد؛ زیرا بازندگان از آنجا که ممکن است احساس کنند صلاحیت و شایستگی آن ها در ارزیابی های کانون ارزیابی زیر سئوال رفته است، می توانند اساس کار کانون های ارزیابی را زیر سوال ببرند.
جهت مشاور ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند.
استقبال روز افزونی
حال، با توجه به این که استفاده از کانون های ارزیابی با استقبال روز افزونی روبرو است، اقداماتی را که بصورت تجربی آموخته ام و در این فرآیند به کار می گیرم ، جهت استفاده دست اندرکاران پیشنهاد می کنم:
1) در ابتدای کانون راجع به پیشینه این کار در دنیا، خاستگاه این روش و چرایی رواج آن توضیح می دهم.
2) اعتبار ابزارها بویژه آزمون های روان شناختی را که استفاده می کنیم، مطرح می کنم.
3) ارزیابان را از نظر صلاحیت و تجاربی که در این کار دارند و نیز، بی طرفی شان معرفی می کنم.
4) ارزیابی شدن را به عنوان یک ضرورت برای خودشناسی و یک فرصت که باید قدردان آن باشیم، مطرح می کنم.
مشاوره ایزو 17025 با آریان گستر
5) به ارزیابی شوندگان می گویم که ما (تیم ارزیابی) خیرخواه آن ها و سازمانشان هستیم و برای وصل کردن آمده ایم نه فصل کردن.
6) توضیح می دهم که کار ما لازمه و مقدمه استقرار شایسته سالاری است که همه ما به دنبال آن هستیم.
7) به نسبی بودن ارزیابی ها، صادقانه اعتراف می کنم .
8) به ارزیابی شوندگان توضیح می دهم که برنده اصلی این فرآیند آن ها هستند؛ زیرا می توانند با بازخوردها و اطلاعات دریافتی، خودشان را بهتر از قبل بشناسند و سفر جدیدی را به سوی تعالی و توسعه فردی آغاز کنند.
9) به ارزیابی شوندگان توضیح می دهم که با بازخوردهایی که دریافت خواهند کرد چگونه «مثبت و سازنده» برخورد کنند.
10) به آنها می گویم که در آینده فرصت های دیگری برای حضور در کانون در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت.
موثرترین راه های یادگیری
و در پایان توضیح می دهم که بازخورد گرفتن یکی از مؤثرترین راه های یادگیری است؛ چرا که کمک می کند مسأله خودمان را پیدا کنیم و برای بهبود، یادگیری ها و آموزش های خود را روی آن متمرکز کنیم.
لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.
02177942240-77959675
در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.
↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓
Instagram :@Aryangostarco