لوگو

چرخه دمینگ (PDCA):

چرخه دمینگ برای اولین بار در دهه 1930 از سوی والتر شوارت مطرح و بعدها توسط شاگرد وی، دبلیو ادواردز دمینگ ارائه و در نهایت توسط ژاپنی ها تکمیل شد. مفهوم گردش مداوم چرخه دمینگ برای ارتقاء کارایی، به کلیه مراحل مدیریت تعمیم داده می شود.

مدیران ژاپنی با تغییراتی در چرخه دمینگ آن را به چرخه برنامه، اجرا، کنترل و عمل تبدیل کردند تا در تمامی مراحل و شرایط مورد استفاده قرار گیرد.

این مدل چارچوبی برای بهبود فرایند یا سیستم فراهم می کند. در این چرخه هر گاه نواحی قابل بهبود، شناسایی شود، این مدل می تواند بعنوان راهنمایی برای پروژه های قابل بهبود مورد استفاده قرار بگیرد. این چرخه به نحوی طراحی شده که بتواند بعنوان یک مدل پویا مورد استفاده قرار گیرد.

اجزای تشکیل دهنده چرخه PDCA به شرح زیر است:
  1. Plan (برنامه): چرخه دمیتگ با مطالعه وضع موجود در خلال گردآوری اطلاعات جهت برنامه ریزی برای بهبود آغاز می شود. در این مرحله آنچه را که می خواهید بهبود یابد، تجزیه و تحلیل کرده و نواحی قابل بهبود را پیدا کنید. نخستین گام انتخاب آن قسمت هایی است که در اولویت برای بیشترین تلاش شما قرار دارد. برای تشخیص این نواحی از فلوچارت یا پاتو استفاده کنید.
  2. Do (اجراء): تغییر را تست را مورد اجرا بگذارید (ترجیحا در مقیاسی کوچک) این اجرا مربوط به تغییری است که در مرحله برنامه در مورد آن تصمیم گرفته اید.شما با مقاله مرتبط با چرخه دمینگ (PDCA) با ما همراه هستید.
  3. Check (بررسی یا مطالعه): این مرحله یک مرحله حیاتی در چرخه دمینگ است. پس از اجرا تغییرات در یک مدت کوتاه باید تشخیص دهید که اجرای آن تغییر تا چه حد مؤثر بوده است. آیا واقعا به بهبود مورد نظر خود رسیده اید یا خیر؟
  4. Action (اقدام): تغییرات را ثبت کنید و یا دوباره چرخه را آغاز کنید. پس از برنامه ریزی، اجرا و تنظیم تغییر، باید تصمیم بگیرید که آیا این تغییر ارزش استمرار دارد یا نه؟ در صورتی که اجرای این تغییر صرفا به تلف کردن وقت شما می انجامد یا ادامه آن شما را با مشکل مواجه می سازد و یا در نهایت به بهبود نمی انجامد، ممکن است توقف تغییر را مد نظر قرار داده یا تغییر جدیدی را برنامه ریزی کنید.

متن مرتبط با مشاوره ایزو 22000 را مطالعه نمایید.

برای مشاوره ایزو و مشاوره استراتژی با آریان گستر تماس حاصل فرمایید.این مجموعه یکی از پیشتازان این حرفه در زمینه مشاوره استراتژی و سایر سیستمهای مدیریتی می باشد.

در مسیر موفقیت با ما همراه شوید.

مشاور  EFQM تخصص ماست.

ایزو 9001 با آریان گستر

02177942240-77959675

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *