وظایف اصلی مدیریت قسمت دوم

وظایف اصلی مدیریت

 قسمت دوم

▪️هرچند دراکر و سایر کارشناسان نظرات مختلفی درباره وظایف اصلی مدیریت بیان کرده‌اند و کتاب‌های بسیاری هم در این زمینه منتشر شده است اما در نهایت اغلب کارشناسان حوزه مدیریت بر سر پنج اصل بر اساس نگاه دراکر به توافق رسیده‌اند، این پنج اصل با عنوان «اصول پنج‌گانه مدیریت» شناخته می‌شود.

▪️اصول پنج‌گانه مدیریت (وظایف اصلی مدیریت):

۱ – برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی اولین اصل از اصول پنج‌گانه مدیریت است که شامل پیش‌بینی عملیات‌های سازمان، تعیین روش‌های دست‌یابی به آنها و اجرای آنها در جهت رسیدن به اهداف سازمان است.

▫️اگر مدیران اهداف و برنامه‌ریزی مشخصی نداشته باشند، ممکن است با هر اتفاقی مسیر فعالیت خود را تغییر دهند و نتوانند در یک جهت حرکت کنند.

▫️یک مدیر در ابتدا باید بتواند تا اهداف سازمانی را مشخص کند و برای آن برنامه‌ریزی کلان کند.

▫️سپس این برنامه‌ریزی را برای واحدهای مختلف خرد کرده و به اهداف و برنامه‌های کوتاه‌مدت تبدیل کند.

▫️در نهایت همگی آنها در جهت رسیدن به هدف کلی و برنامه‌ریزی کلان سازمان است.

شرکت مهندسی مشاور آریان گستر مشاور سیستم های مدیریتی از جمله مشاوره ایزو 9001 و مشاوره سیستم مدیریت یکپارچه فعالیت می نماید .

۲ – سازماندهی
در سازماندهی مدیریت وظیفه دارد که با توجه به اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت، منابع در دسترس سازمان مثل نیروی انسانی، منابع مالی، ماشین‌آلات و تجهیزات را سازماندهی کند.

▫️این سازماندهی به معنای تخصیص درست این منابع برای رسیدن به اهداف سازمان است.

▫️برای سازماندهی یک مدیر باید بتواند فعالیت‌های مختلف سازمان را تشخیص دهد، تیم‌های اجرایی را دسته‌بندی کند، برای هر کدام از فعالیت‌ها پست سازمانی تدوین کند و شرح شغلی و وظایف آنها را هم بنویسد و در نهایت نحوه ارتباطات این پست‌ها و تیم‌ها را مشخص کند.

▫️تهیه چارت سازمانی، تفویض اختیار، تخصیص منابع و … از فعالیت‌های اصلی مربوط به سازماندهی هستند.

جهت تمایل به اخذ ایزو معتبر با کارشناسان آریان گستر تماس حاصل فرمایید .

شماره های تماس:02177959675    02177942240

 

@Aryangostarc

در مسیر موفقیت با ما همراه شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *