هفت اصل مدیریت کیفیت
در اين متن اطلاعاتي در رابطه با هفت اصل مدیریت کیفیت ارائه شده است:
مجموعه استانداردهای مدیریت کیفیت ISO بر پایه آن اصول مدیریت کیفیت استوار است توسط کمیته ISO/TC 176 بروزآوری شده است و در پیوست ب استاندارد ISO 9001:2015 تشریح شده است.در ویرایش قبلی استاندارد ایزو ، ISO 9001:2008 هشت اصل مدیریت کیفیت تعریف شده بود که در ویرایش ۲۰۱۵، اصول مدیریت کیفیت بروزآوری شده است.
اصول مدیریت کیفیت در ISO 9001:2015 شامل موارد زير است :
یک ) تمرکز بر مشتری
دو) رهبری
سه )مشارکت افراد
چهار) رویکرد فرآیندی
پنج) بهبود
شش) تصمیمگیری مبتنی بر شواهد
هفت ) مدیریت روابط
مدیریت کیفیت تضمینی است برای پایدار بودن محصولات و خدمات سازمانها و یکی از بحثهای جدید در زمینه تولید و خدمات است. گرچه سابقه آن به ابتدای تاریخ نیز میرسد اما مفهوم نوین کیفیت محصول قرن ۲۰ است.
بر طبق یکی ازنگرشها :
مدیریت کیفیت یعنی نظارت بر فرایند ساخت و تولید محصول برای ایجاد اطمینان از مطابقت محصول با آنچه مورد نظر طراح یا مشتری بوده است. این نظارت از مرحله دریافت و سفارش مواد اولیه تا خدمات پس از فروش را شامل میشود. بدین ترتیب طیف وسیعی از فعالیتها را شامل میگردد.