لوگو

هدف و دامنة كاربرد ایزو 22000

در این بخش توجه شما را به اطلاعاتی در رابطه با هدف و دامنة كاربرد ایزو 22000 جلب مینماییم:

هدف از تدوین این استاندارد تعیین الزامات سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی است که برای اثبات توانایی کنترل خطرات ایمنی مواد غذایی یك سازمان در زنجیرة مواد غذایی لازم می باشد .

این الزامات برای تضمین ایمنی مواد غذایی در زمان مصرف انسان ضروری است. این استاندارد برای تمام سازمان هایی که در هر زمینه ای از زنجیرة مواد غذایی فعالیت داشته و بخواهند سیستم هایی را اجرا کنند که به طور مداوم محصولات ایمن پایدار فراهم کند، صرف نظر از اندازه، کاربرد دارد .برای دستیابی به هریك از الزامات ، این استاندارد می تواند از طریق به کارگیری منابع درون و یا برون سازمانی اجرا شود.

این استاندارد الزمات زیر را برای توانایی یك سازمان تعیین می کند:

الف – طرح ریزی، پیاده سازی، اعمال، حفظ و به روزآوری یك سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی با هدف تأمین محصولات منطبق با مصرف مورد نظر و ایمن برای مصرف کننده ؛
ب- اثبات تطابق با الزامات قانونی و مقررات ایمنی مواد غذایی قابل کاربرد؛
پ – ارزیابی و بررسی الزامات مشتری و اثبات انطباق آن ها با الزامات توافق شده دو جانبه با مشتری که مربوط به ایمنی مواد غذایی بوده و موجب افزایش رضایت مشتری می شود؛
ت – ارتباط اثربخش در مورد موضوعات ایمنی مواد غذایی با تأمین کنندگان، مشتری ها و طرف های ذی نفع در زنجیرة مواد غذایی؛
ث- اطمینان از انطباق سازمان با خط مشی اظهار شده ایمنی موادغذایی؛
ج – اثبات چنین انطباقی به طرف های ذی نفع مربوطه؛
چ – درخواست گواهی یا ثبت سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی خود توسط سازمان بیرونی، خود ارزیابی، خود اظهاری یا تطابق با این استاندارد.

الزامات این استاندارد

تمام الزامات این استاندارد کلی بوده و برای کلیة سازمان ها در زنجیره مواد غذایی صرف نظر از اندازه و پیچیدگی آن ها، قابل کاربرد است .این سازمان ها شامل آن هایی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در یك مرحله یا مراحل بیشتری از زنجیرة مواد غذایی فعالیت دارند .سازمان هایی که مستقیم در ارتباط هستند شامل تولیدکنندگان خوراك دام، برداشت کنندگان محصولات، کشاورزان ، تولیدکنندگان مواد تشكیل دهنده، تولیدکنندگان مواد غذایی، خرده فروشان، ارائه دهندگان خدمات غذایی، خدمات پذیرایی و سازمان های تأمین کننده خدمات پاکیزه سازی و بهسازی ، حمل و نقل، انبارداری و خدمات توزیع می باشند، سایر سازمان هایی که به طور غیرمستقیم در زنجیرة مواد غذایی فعالیت دارند، تأمین کنندگان ماشین آلات و تجهیزات، مواد پاکیزه سازی، بهسازی، بسته بندی وسایر موادی که در تماس با مواد غذایی می باشند .اما فقط به این موارد محدود نمی شود.

این استاندارد به سازمان های کوچك یا کمتر توسعه یافته  امكان می دهد تا اقدامات کنترلی ترکیبی توسعه یافته برون سازمانی را اجرا کند.

جهت مشاور ایزو مانند ایزو 22000 کارشناسان آریان گستر تماس حاصل فرمایید.
02177942240-77959675
در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *