نوآوری مرزشکن

نوآوری مرزشکن

 

 

نظریه نوآوری مرزشکن

یکی از نظریاتی که در اواخر دهه 1990 مطرح شد و توانست تاثیری شگرف بر دنیای مدیریت و کسب وکار داشته باشد نظریه نوآوری مرزشکن(Disruptive innovation) کریستنسن از دانشگاه هاروارد بود که به تفصیل در کتاب معمای نوآور وی که در سال 1997 منتشر گردید توضیح داده شده است.

طرح ریزی استراتژی

این تئوری می تواند یک اهرم بسیار عالی برای طرح ریزی استراتژی رشد بنگاه باشد چرا که مبتنی بر این نظریه و به گواه تحقیقات تجربی صورت گرفته در خصوص آن بر روی صنایع مختلف، شرکت های نوپایی که منطبق با این مدل وارد یک صنعت شده اند شانس موفقیت خود را 6 برابر کرده اند.

نوآوری مستمر(sustaining) و نوآوری مرزشکن(disruptive)

اما کلید درک این نظریه تفکیک و تمایزی است که کریستنسن میان دو مفهوم نوآوری مستمر(sustaining) و نوآوری مرزشکن(disruptive) قائل می شود. کریستنسن متوجه شد که شرکت های حاضر در درون صنعت وقتی برنده می شوند که یک محصول جدیدی عرضه کنند که نوآوری صورت گرفته در آن به نحوی باشد که عملکرد محصول از نظر مشتریان بهتر شده باشد و این بهبود عملکرد برای آنها ارزشمند باشد.

عرضه هارد دیسک

مثلا تا الان هارد دیسکی با ظرفیت 50 گیگ و سرعت 100 هرتز عرضه میشده و حالا هارد دیسکی عرضه شود که ظرفیت آن 100 گیگ و سرعت آن 150 هرتز شده باشد،کریستنسن اسم این نوع نوآوری را نوآوری مستمرمی گذارد. اما کریستنسن متوجه شد که شرکت های نوپایی که وارد این صنعت شده اند زمانی برنده شده اند که نوآوری صورت داده در محصول آنها به نحوی باشد که مثلا هارد دیسکی را عرضه کرده باشند که در واقع مشتریان فعلی بازار خواستار آن نباشند.

چرا؟ و به چه دلیل

چون عملکرد آن در مقایسه با محصولات فعلی عملکرد پائین تری است اما با این حال این محصول جدید از نظر برخی دیگر فاکتورهای غیر عملکری مانند اندازه و انعطاف پذیری وضعیت بهتری داشته باشند. کریستنسن نام این نوع نوآوری را نوآوری مرزشکن می گذارد. بررسی های بیشتر نشان داد که این الگو تنها منحصر به صنعت هارد دیسک نبوده و در همه ی صنایع دیگر نیز این الگو برقرار است(تا سال 2008 این الگو در بیش از 60 صنعت مورد آزمون قرار گرفته است). برای مثال پردازشگرهای سلرون شرکت اینتل نیز از همین الگو استفاده کردند و اینتل سعی کرد از طریق عرضه این نوع سی پی یوها جلوی تصاحب سهم بازار توسط AMD را بگیرد.

بازتعریف ابعاد عملکردی محصول

در واقع نوآوران مرزشکن از طریق بازتعریف ابعاد عملکردی محصول، راه حل های ساده و ارزان قیمتی را به پائین ترین بخش بازار(low end of an established market) یا به غیر مصرف کنندگان(non-consumers) عرضه می کنند تا مشکلاتی که آنها در زندگی خود با آن مواجه اند را حل نمایند.

اجازه دهید با 3 اصل بنیادین این رویکرد جدید برای تدوین استراتژی رشد و نوآوری بیشتر آشنا شویم:

1) اصل اول: مشتریان نادیده گرفته شده(Overshooting) شرایط لازم برای مرزشکنی را فراهم می آورند.
2) اصل دوم: مرزشکنی از طریق شکستن قواعد فعلی بازی(Breaking the Rules) محقق می شود.
3) اصل سوم: از میان انواع مختلف نوآوری، نوآوری در مدل کسب وکاری(Business Model Innovation) اغلب موجب تقویت مرزشکنی می شود.

 

جهت مشاوره ایزو و مشاوره مدیریت می توانید با کارشناسان آریان گستر تماس حاصل فرمایید، اگر به دنبال فرا گرفتن مباحث مدیریتی و مشاوره و مطالعه در زمینه بهبود بهره وری می باشید، با ما همراه باشید.

02177942240-77959675

مشاور ایزو 9001 تخصص ماست.

گواهینامه CE با آریان گستر
در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

Summary
Article Name
نوآوری مرزشکن
Description
اما کلید درک این نظریه تفکیک و تمایزی است که کریستنسن میان دو مفهوم نوآوری مستمر(sustaining) و نوآوری مرزشکن(disruptive) قائل می شود. کریستنسن متوجه شد که شرکت های حاضر در درون صنعت وقتی برنده می شوند که یک محصول جدیدی عرضه کنند که نوآوری صورت گرفته در آن به نحوی باشد که عملکرد محصول از نظر مشتریان بهتر شده باشد و این بهبود عملکرد برای آنها ارزشمند باشد.
Author
Publisher Name
آریان گستر
Publisher Logo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخذ ایزو گواهینامه ایزو گواهینامه CE آموزش ایزو