لوگو

نظام کاربرد منابع انسانی:

نظام کاربرد منابع انسانی : آثار و نتایج سه گانه ای که در جذب ، بهسازی و نگهداری منابع انسانی انجام میگیرد عمدتا در بکارگیری موثر این منبع استراتژیک در سازمان متجلی می گردد.

این نقش را مهارت های انسانی و یا دانش بکارگیری منابع انسانی نیز نامیده اند .

بر مبنای پاره ای تحقیقات انجام شده ، مشکل اصلی فارغ التحصیلان موسسات و مدارس عالی بازرگانی ضعف آنان در نوشتن ، بررسی های تحلیلی یا تصمیم گیری نیست بلکه ضف اصلی آنان در مهارت های انسانی و روابط عمومی است . 

یکی از تفاوت های نگرش های جدید مدیریت نسبت به گذشته این است که مدیریت منابع انسانی صرفا یک وظیفه ستاد منظور نمی شود و همه مدیران در سطوح مختلف سازمان در این امر دخالت دارند و واحد ستتادی مربوطه را پشتیبانی کننده مدیران در زمینه های مختلف تلقی می کنند به ویژه در زمینه بکارگیری و پرورش مناع انسانی که بطور قطع مدیران اجرایی ارتباط مستقیم تر با این امر دارند .

مدیران سازمان ها را می توان در سه سطح تحت عنوان مدیران عالی ، مدیران میانی و سرپرستان اجرایی تقسیم بندی نمود .

در بکار گیری موثر منابع انسانی سه سطح بطور موثر دخالت دارند .

با این تفاوت که مدیران عالی در راستای استراتژی های سازمان خط مشی های استراتژیک را که می توانند راهنمای واحد ستادی مسئول در طرح ریزی های منابع انسان و راهنمایی سرپرستان اجرایی در هدایت کارکنان باشد ارائه بنمایند . در اینجا نیز مدیریان میتوانند از مشاوره مدیریت  استراتژیک توسط شرکت های مشاور ایزو بهره مند شوند .

دو سطح دیگر بعلت نزدیکتر بودن با کارکنان اعمال رهبری متقم نمایند .

با توجه به وظایفی که برای مدیران ، به ویژه مدیران ارشد مطرح میشود .

از جمله وظایف 9 گانه مطرح شده توسط منتز برگ عنوان گردیده در تمام وظاف مدیران به نحو توجه به کاربرد منابع انسانی مستقر است .

مینتز برگ وظایف 9 گانه زیر را برای مدیران مطرح ساخته که البته این وظایف بیشتر به مدیران عالی و میانی سازمان ها مربوط می شود . 

نوع وظیفه

روابطی ارتباطی

تصمیمی

بعنوان رییس

بعنوان نظارت کننده بعنوان کارآفرین
ایفای نقش اجتماعی ، تشریفاتی و برقرار کننده روابط با سایر سازمان ها کنترل کننده عملکرد و پیشرفت کار هدایت کننده مستقیم یا غیر مستقم خلاقیت ها و تلاش ها

بعنوان رهبر

بعنوان توزیع کننده

بعنوان اداره کننده بحران

هدایت کننده و ایجاد کننده انگیزه برای زیر دستان و ایجاد کننده همسویی بین اهداف کارکنان و سازمان بعنوان رابط انتقال اطلاعات به داخل و خارج سازمان بر حسب نیاز

پذیرش مسئولیت ، زمانیکه تمام و یا بخشی از سازمان در معرض مخاطره و بحران باشد

بعنوان رابط

بعنوان سخنگو

بعنوان توزیع کننده منابع

همساز کننده واحد های مختلف سازمان و محیط اطراف سازمان

برقرارکننده عمومی موثر و مبلغ سازمان

تعیین کننده اولویت ها و تخصیص دهنده منابع

همانگونه که در مقدمه اشاره شده کاربرد موثر منابع انسانی را می توان با شاخص بهره ور نیروی کار اندازه گیری نمود و این شاخص عبارت است از برون داد منابع انسان به درون داد آن از آنجا که برون داد منابع انسان بطور خالص به سختی قابل اندازه گیری تست و در شرایط این محاسبه معنی دار است که سایر عوامل تولید و محیط کاملا ثابت بوده هیچ گونه تغییری به وجود نیاید که این امر اقریبا غیر ممکن است .

بنابران ناچارا یا ارزش تولید محصولات و خدمات در نظر گرفته میشود و یا ارزش افزوده محاسبه درون داد منابع انسانی نیز چندان آسان نیست.

مقاله شاخص OEE یا همان شاخص اثر بخشی کلی تجهیزات نیز بسیار کاربردی است. لطفا مطالعه فرمایید.

شرکت ها و سازمان ها میتوانند جهت اخذ اطلاعات بیشتر در این حوزهاز شرکت های مشاور ایزو کمک بگیرند.

02177942240-77959675

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

 Instagram :@Aryangostarco

شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *