لوگو

 روش کاربردی برای مقابله با مدیر بد و محیط کار سمی!

 

تجربۀ داشتن مدیر بد بسیار ناخوشایند است. شاید شما هم در محیطی کار کرده‌اید که مدیر آن با افراد زیردستِ خود رفتار بسیار بدی داشته، آنها را تحقیر می‌کرده، به‌آسانی عصبانی می‌شده و دادوفریاد به راه می‌انداخته است یا بدتر از همه اینکه، موفقیت و دستاوردهای دیگر کارکنان را به نام خود تمام می‌کرده است.

بنا به آمار مؤسسه گالوپ، نیمی از افرادی که شغل خود را ترک می‌کنند، با مدیر خود در محل کار مشکل دارند. مدیر بد فقط محل کار را برای‌تان به جهنم بدل نمی‌کند بلکه روی زندگی شخصی‌تان هم اثرات نامطلوبی خواهد گذاشت. در واقع، مدیر بد می‌تواند به سلامتی جسم‌ و روح‌تان آسیب بزند.

افرادی که با مدیران بد دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ۶۰ درصد بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی یا مشکلات قلبی دیگر هستند. بر اساس یک پژوهش دیگر، داشتن رئیس بد می‌تواند موجب افسردگی مزمن، اضطراب و استرس شود. تمام این موارد ناشی از پایین آمدن سطح ایمنی بدن است.

روش‌های مقابله با مدیر بد و محیط کاری نامطلوب

1 همدردی

شاید مدیر بدی که در محل کار دارید، برای‌تان شبیه کابوس باشد اما احتمال دارد که رفتار نادرست او ریشه در حقایقی پنهان داشته باشد؛ بنابراین، بهتر است با این فرد همدردی کنید و خودتان را جای او بگذارید. شاید نتوانید در رفتار مدیر بد خود تغییری ایجاد کنید اما با کنترل رفتارهای خود در برخورد با او، امکان مدیریت کردن وضعیت را به وجود خواهید آورد.

2 خودمراقبتی

به خود بگویید که این وضعیت موقتی است و قرار نیست تا آخر عمرتان، آن را تحمل کنید. بهتر است در خارج از محیط کار و در اوقات دیگر به دنبال فعالیت‌ها و برنامه‌های شادی‌آوری باشید که احساسات خوبی را در شما به وجود می‌آورند.

3 ایجاد حدومرز در محیط کار

اگر مدیری دارید که در هر ساعتی از شبانه‌روز با شما تماس می‌گیرد و انتظار دارد که سفرتان در تعطیلات را به‌خاطر شرکت در یک جلسه لغو کنید، حتما باید برای او حد و مرزهایی تعیین کنید. یکی از روش‌هایی که در این زمینه به یاری‌تان می‌آید، تمرین و تلاش برای «نه گفتن» است.
اگر هم توانایی «نه گفتن» هنوز در شما قوی نشده است، باید سریعا گزینۀ دیگری به مدیر پیشنهاد بدهید؛ مثلا بگویید که روز جمعه این کار را انجام نخواهید داد اما تا عصر روز شنبه همه‌چیز آماده و تکمیل خواهد شد.

4 ابزار نظرات خود

با مدیرتان صحبت کنید و دربارۀ نگرانی و مشکلات‌تان با او حرف بزنید، به او دربارۀ احساسی که در محیط کار دارید بازخورد بدهید و در صورت امکان، راهکارهایی را مطرح نمایید. حتی اگر مدیریت به خواسته‌های‌تان بی‌توجهی کند، باز هم نزد خود از تلاش‌تان برای بهبود وضعیت راضی خواهید بود.

5 راه‌حل آخر

اگر تمام این تلاش‌ها به نتیجه نرسید، باید به دنبال تغییری اساسی باشید. مثلا پُست‌تان در همان اداره را تغییر بدهید یا کلا به دنبال عوض کردن محل کارتان باشید. خوداشتغالی یا راه اندازی کسب و کار هم گزینه‌ای است که می‌توانید به آن فکر کنید.

 

مشاوره ایزو

شماره های تماس:02177959675    02177942240

@Aryangostarco

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *