مدیریت مالی
هفت اصل کلیدی مدیریت مالی
تعدادی از اصول حسابداری هستند که اساس گزارش دهی و مدیریت مالی را تشکیل می دهند. این اصول یک چهارچوب استاندارد را از طریق اسناد حسابداری ایجاد شده را ممکن می سازند. در ادامه به بیان این اصول پرداخته ایم.
نهاد مستقل تجاری
اولین اصل این است که شرکت برای اهداف مالی و قانونی از مالکین یا صاحبان جدا می باشد. بدین معنی که حتی جایی که مالک شرکت و مدیریت ممکن است افراد مشابهی باشند، جدایی بین شرکت یا سازمان به عنوان نهاد مستقل و مالکیت واضح و آشکار است. این همچنین به این معنی است که حتی در یک شرکت مالک محور، تمام معاملات در برگیرنده مالک مشخص و ثبت شده اند. بنابراین اگر مالک سرمایه خود را وارد شرکت کند به عنوان افزایش در حقوق صاحب سهم و افزایش در دارایی های نقدی شرکت ثبت می شود. همچنین اگر مالک تصمیم بگیرد پولش را از شرکت خارج کند، به عنوان کاهش در حقوق صاحب سهم و کاهش داراییهای نقدی شرکت ثبت می شود.
تداوم یا استمرار فعالیت های مالی
اصل دوم این است که شرکت یا سازمان یک عمری دارد و این مستقل از آنچه که برای صاحب یا مالک روی می دهد می باشد. بنابراین فعالیت شرکت تا زمانی تداوم می یابد که به فعالیت آن خاتمه داده شود یا منحل شود. این همچنین به این معنی است که دارایی ها در قیمت خرید یا ارزش تجاری ارزش گذاری خواهند شد و نه در قیمت مصنوعی یا غیرطبیعی فروش.
دوره حسابداری
سومین اصل این است که عمر تجاری سازمان به دوره های حسابداری مجزا تقسیم و طبقه بندی می شود. برای هر دوره معمولاً حسابها در طول زمان یک سال تهیه می شوند و در دسترس همه ذینفعان قرار می گیرند. هدف از این اصل منحصراً محاسبه اقلام آشکار درآمدی و هزینه ای نیست بلکه محاسبه تمام معاملاتی است که در این دوره روی می دهند.
بهای تمام شده
چهارمین اصل این است که تمام معاملات در بهای تمام شده ثبت شوند مگر اینکه به گونه ای دیگر تعیین شوند. این اصل نه تنها مربوط به تمام مخارج جاری مانند دستمزدها و هزینه های عمومی است بلکه شامل دارایی ها مانند کالاها، ساختمانها، ماشین آلات و دیگر تجهیزات است.
سیاست محافظه کاری
پنجمین اصل این است که گزارشهای مالی به طور محتاطانه و محافظه کارانه گزارش داده خواهند شد.
بدین معنی است که مخارج و بدهی ها کمتر از حد ارزیابی نخواهند شد و جاییکه آنها هیچ گونه تردیدی ندارند مبالغ و اعداد و ارقام بالایی گزارش داده خواهند شد. از طرف دیگر برای دارایی ها و درآمد به کار برده می شوند. محافظه کار شدن به این معنی است که در جایی که هیچ شکی نیست آنها باید کم برآورد شوند. یعنی پایین ترین عدد و رقم شایع خواهد بود.
اهمیت
اصل ششم این است که گزارشهای مالی باید دربرگیرنده همه چیزهای مهم و مرتبط باشد. به ویژه به هرگونه جابجایی یا تغییر در دارایی ها، بدهی ها درآمدها و مخارج باید اشاره شود.
قابلیت اعتماد
هفتمین اصل این است که شیوه ها و روشهای یکسان باید در ساختاربندی حسابها مود استفاده قرار گیرند. این همچنین اصل ثبات نامیده می شود و بدین معنی است که روشهای تمایز بین انواع گوناگون دارایی ها و بدهی ها باید یکسان باشد، استهلاک باید بر مبنایی یکسان محاسبه شود، صورت حسابهای گردش وجوه نقدی باید از طرح و قالب یکسانی پیروی کنند و فرایندهای محاسبه عملیات و سودهای خالص باید همسان باشند.
جهت مشاوره سیستم های مدیریتی و دریافت استاندارد های سازمانی ایزو و گواهینامه محصول اروپا CE با کارشناسان آریان گستر تماس حاصل فرمایید .
شماره های تماس:02177959675 02177942240
@Aryangostarco