نظریه “کار عاطفی (EMOTIOANL LABOUR)” و “مدیریت عواطف(Emotional Management)” در محل کار

نظریه ای برخاسته از جامعه شناسی و مستعد تکمیل و نظریه پردازی هنجاری در مطالعات رفتار سازمانی و منابع انسانی

فروش عواطف و احساسات کارکنان

♦ نظریه مدیریت عواطف در سال 1983 توسط پرفسور جامعه شناس آریل راسل هاکشیلد ارائه شده است،جوهره اصلی این نظریه بر فروش عواطف و احساسات کارکنان به عنوان متاعی قابل فروش در جهت سودآوری بیشتر سازمانهای تجاری به ویژه در بخش خدمات مطرح شد. از او معتقد بود که مشاغل بسیاری هستند که نیازمند نمایش عواطف خاص به عنوان بخشی از کار می باشند،پس از مطالعات هاکشیلد، کاربرد روز افزون عبارات “مدیریت عاطفه”، و ” کار عاطفی” توسط مفسران متعدد، میزان درک از عواطف در کار را بسیار ارتقا داد .

جهت مشاور ایزو و بالا بردن سیستم کیفیت سازمان خود می توانید با کارشناسان آریان گستر تماس بگیرید.
عاطفی سطحی (Surface action) و عمیق (Deep Action)

♦ پس از مطالعات مختلف در حوزه جامعه شناسی، خانم دکتر گرندی در سال 2000، با معرفی دو نوع اصلی کار عاطفی سطحی (Surface action) و عمیق (Deep Action) این نظریه را وارد حوزه رفتار سازمانی نمود و عنوان کرد نظریه “کار عاطفی” مرتبط با مشاغلی است که 1) نیازمند سطح بالایی از مدیریت احساسات باشند. 2) جنسیت درآنها موثر باشد، و 3) بخشی از صنعت خدمات بویژه خدمات حرفه ای باشند.

حوزه رفتار سازمانی

♦ ورود این تئوری به حوزه رفتار سازمانی، به معرفی پدیده های مرتبط دیگر سرایت عاطفی (Emotional Contagion)، تنظیمات عاطفی (Emotional Regulation) ، تبادل عاطفی (Emotional exchange) و تقسیم عاطفی کار (Emotional division-of-labor)در تحقیقات سالهای اخیر انجامیده است .

گواهینامه CE  اروپا از تخصص های ماست.
مرحله توصیفی

♦ نکته بسیار مهم و قابل تامل در مورد سیر تحقیقات انجام شده در زمینه این نظریه، آن است که این نظریه نیز هنوز با وجود تحقیقات تجربی و کاربردی انجام شده، در مرحله توصیفی است و لذا پتانسیل بسیار بالایی در جهت خلق نظریات هنجاری در پیوند با نظریات مهم رفتار سازمانی و منابع انسانی مانند رهبری در سازمان، شخصیت، ارتباطات سازمانی، فرسودگی و بی انگیزگی شغلی عملکرد شغلی و ….. دارد که میتوان گفت اکثراً مغفول توجه محققان بوده اند.

تحقیقات کاربردی در سطح کارشناسی ارشد

♦ همچنین مفاهیم گفته شده سرایت عاطفی (Emotional Contagion)، تنظیمات عاطفی (Emotional Regulation) ، تبادل عاطفی (Emotional exchange) و تقسیم عاطفی کار (Emotional division-of-labor) همگی می توانند دستمایه تحقیق برای تحقیقات کاربردی در سطح کارشناسی ارشد به ویژه در بخش خدمات باشند.

رفتار سازمانی

♦ تحقیقات بیشتر در این زمینه به علاقمندان در زمینه نظریات رفتار سازمانی پیشنهاد می شود و در ادامه اصل مقاله خانم دکتر گرندی با عنوان “”Emotion Regulation in the Workplace: A New Way to Conceptualize Emotional Labor”که با معرفی یک مدل پارادیمیک در سال 2000 به غنای این نظریه و ملموس تر شدن آن در مباحث رفتار سازمانی انجامید، برای علاقمندان آپلود شده است. 👇👇👇👇

 

با شماره های زیر تماس بفرمایید
02177942240-77959675

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

 Instagram :@Aryangostarco

شرکت آریان گستر

Summary
Article Name
مدیریت عواطف
Description
همچنین مفاهیم گفته شده سرایت عاطفی (Emotional Contagion)، تنظیمات عاطفی (Emotional Regulation) ، تبادل عاطفی (Emotional exchange) و تقسیم عاطفی کار (Emotional division-of-labor) همگی می توانند دستمایه تحقیق برای تحقیقات کاربردی در سطح کارشناسی ارشد به ویژه در بخش خدمات باشند.
Author
Publisher Name
مشاوره ایزو
Publisher Logo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *