مدیریت بر مبنای هدف (MBO)

در ادامه با مدیریت بر مبنای هدف (MBO) اشنا میشوید :

مدیریت بر مبنای هدف (MBO) : سال ۱۹۶۸ ادوین لاک بیان نمود انگیزه افراد برای انجام یک کار با تمایلشان برای دستیابی با یک هدف رابطه مستقیم دارد.

داستان مجسمه سازی به نام پیگمالیون نیز نظریه روانشناسی ارائه می نماید که اشاره به این موضوع دارد افراد به سطح انتظاراتی که دیگران از وی دارند

پاسخ مثبتی می دهند.با توجه به این دو نظریه افراد با توجه به یک هدف مشخص و انتظار متناسب با آن که برای او در نظر گرفته می شود می تواند عملکرد خود را بهبود یا کاهش دهد.

در مباحث رفتار سازمانی نیز این اثرات با عنوان مدیریت بر مبنای هدف  در سطح کل سازمان مشهود و قابل اجرا می باشد. این تئوری بر پایه ۴ خصیصه بنا نهاده شده:

۱- هدف گذاری مشخص و دقیق برای همه بخش های سازمانی از بالا تا پایین ترین قسمت مشخص گردد
۲- افراد در تصمیم گیری برای هدف گذاری دخالت داده شوند
۳- مدت زمان رسیدن به هدف مشخص گردد ( جلوگیری از شیوع بیماری سازمانی پارکینسون)
۴- از عملکرد کارکنان در بازه های کوتاه مدت و در نهایت در بلند مدت بازخورد گرفته شود

از جمله عواملی که باعث عدم موفقیت پیاده سازی این تئوری در سازمان می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف) انتظارات غیر واقع بینانه در رابطه با نتایج
ب) فقدان تعهد از سوی مدیریت ارشد
ج) عدم تمایل مدیریت برای اختصاص پاداش در راستای نیل به هدف
د) عدم همخوانی این تئوری با فرهنگ ملی و سازمانی دربرخی کشور ها و سازمان ها

 

جهت مشاوره ایزو 17025 و انواع سیستم های مدیریتی با کارشناسان آریان گستر تماس حاصل فرمایید .

 

 

02177942240

02177959675

در مسیر موفقیت با ما همراه شوید .

شرکت آریان گستر

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *