مدل کدهای هالند

مدل کدهای هالند و کاربردهای آن

←در یک دنیای ایده‌آل،همه‌ی ما مشاغلی را انتخاب می‌کنیم که در راستای علایقمان باشند،ولی دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم دنیای ایده‌آلی نیست،به دلایل مختلف،اکثر ما در نهایت مجبور به انجام کاری می‌شویم که مناسبِ علایق و توانایی‌هایمان نیست.

رضایت شغلی

←راضی بودن یا نبودن از شغل‌مان به علایق کاری‌مان مربوط می‌شوند،پس برای اینکه به رضایت شغلی دست پیدا کنیم باید این علایق‌مان را پیدا کرده و شغل‌مان را با آنها هماهنگ کنیم،مثلا، اگر شما فردی باشید که به علم علاقه‌مند است، از انجام کاری که در آن مجبور به اتخاذ تصمیمات سریع و احساسی باشید رضایت نخواهید داشت،به همین شکل افراد هنرمند از انجام کارهایی که پر از قوانین و مقررات است، لذت نمی‌برند.

دو عامل اصلی در داشتن رضایت شغلی

←توانایی و ویژگی‌های شخصیتی دو عامل اصلی در داشتن رضایت شغلی هستند احتمال اینکه از انجام کارهایی که در راستای توانایی و هماهنگ با شخصیت‌مان باشد لذت ببریم، بیشتر است در این مقاله، ما نگاهی به علایق کاری شما که عامل مهمی در انتخاب شغل‌تان هستند، می‌اندازیم.

شناخت نظریه کدهای هالند

←در دهه‌ی ۷۰ میلادی جان هالند (John Holland) نظریه‌ای درباره‌ی گسترش علایق، حول محور ۶ تیپ شخصیتی ارائه داد که در اینجا این تیپ‌های شخصیتی توضیح داده می‌شود:

جهت  مشاوره ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

۱) واقع‌بین (R) انجام دهنده

←اینها افرادی هستند که فعالیت‌های منظم و سازمان‌یافته را دوست دارند و یا از کار با اشیاء، ابزار و ماشین‌‌آلات لذت می‌برند.

خصوصیت‌های رایج:

←کله‌شق، سرسخت، انعطاف‌ناپذیر، دارای پشتکار، مادی‌گرا و بی ریا

۲)جست‌وجوگر و محقق(I) متفکر

←این افراد به کارهایی علاقه‌مند هستند که شامل تحقیقات خلاقانه درباره‌ی طبیعت و جهان باشد.

خصوصیات رایج:

←تحلیل‌گر، کنجکاو، بدبین، متفکر، دقیق، کم‌حرف و تودار

۳) هنرمند (A) خلق‌کننده:

←افراد هنرمند فعالیت‌های بدون ساختار را دوست دارند و از آفرینش هنری با استفاده از مواد لذت می‌برند.

خصوصیات رایج:

←ایده‌‌آل‌گرا، پیچیده، خویشتن‌نگر و درون‌گرا، حساس، خیال‌پرداز و سنت‌گریز

۴) اجتماعی (S) یاری‌کننده

←افراد اجتماعی از آموزش، مراقبت، اطلاع دادن و آگاه کردن دیگران لذت می‌برند.

خصوصیات رایج:

←بخشنده، صبور، دلسوز، سیاست‌مدار، مُجاب‌کننده و هم‌یار

۵) بی‌پروا، جسور و اهل ریسک (E) متقاعدکننده

←آنها از رسیدن به اهداف سازمانی و دست‌آوردهای اقتصادی لذت می‌برند.

خصوصات رایج:

←بُرون‌گرا، ماجراجو، خوش‌بین، بلندپرواز، اجتماعی و خودنما

۶) متعارف و رسمی (C) (سازمان‌دهنده

←افراد متعارف از دست‌کاری داده‌ها، ثبت اطلاعات، پر کردن فُرم‌ها، باز‌آفرینی و سامان‌دهیِ داده‌های نوشتاری یا عددی لذت می‌برند.

خصوصیات رایج:

←کارآمد، اثربخش، با‌وجدان، انعطاف‌ناپذیر، تدافعی و چهارچوب‌ مدار

معرفی مدل هالند

←هالند این شش تیپ شخصیتی را مطابق علایق و ارجحیت‌های کاری به همراه محرک‌های مختلف درون یک شش ضلغی جا داده است (تصویر زیر) محرک‌های مختلف شامل: افراد، داده‌ها، اشیاء و ایده‌ها هستند،نظریه‌ی هالند می‌گوید که افرادی با تیپ‌های شخصیتی متفاوت ترجیح می‌‌دهند با محرک‌های متفاوت کار کنند و فاصله‌ی شخصیت‌های مختلف میزان تفاوت آنها را با هم نشان می‌دهد مثلا، افراد هنرمند کمترین شباهت را با افراد متعارف دارند و بیشترین شباهت را با افراد اجتماعی و محقق.

مشاوره در امر مدیریت با آریان گستر

نتیجه‌گیری هالند

←به این شکل بود که هر تیپ شخصیتی از انجام شغلی که به شخصیت‌اش نزدیک‌تر باشد بیشترین لذت را می‌برد مثلا، مشاغل فنی بیشتر مناسب افراد واقع‌بین هستند و کمتر مناسب افراد اجتماعی.

در آخر

←روشی که این مدل در عمل کاربرد دارد به این شکل است که افراد باید با استفاده از یک تست شخصیت‌شناسی، سه تیپ برتر شخصیتی خود را پیدا کنند (مثلا با استفاده از کدهای هالند به ESA می‌رسند)، سپس روحیات‌شان را با کدهای هالند مقایسه کنند.

 

02177942240-77959675

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

@Aryangostarco

 

شرکت آریان گستر

Summary
Article Name
مدل کدهای هالند
Description
معرفی مدل هالند هالند این شش تیپ شخصیتی را مطابق علایق و ارجحیت‌های کاری به همراه محرک‌های مختلف درون یک شش ضلغی جا داده است (تصویر زیر). محرک‌های مختلف شامل: افراد، داده‌ها، اشیاء و ایده‌ها هستند،نظریه‌ی هالند می‌گوید که افرادی با تیپ‌های شخصیتی متفاوت ترجیح می‌‌دهند با محرک‌های متفاوت کار کنند و فاصله‌ی شخصیت‌های مختلف میزان تفاوت آنها را با هم نشان می‌دهد. مثلا، افراد هنرمند کمترین شباهت را با افراد متعارف دارند و بیشترین شباهت را با افراد اجتماعی و محقق.
Author
Publisher Name
مشاوره ایزو
Publisher Logo

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخذ ایزو صدور ایزو صدور گواهی ایزو گواهینامه ایزو ایزو 9001:2015 Cb ایزو 'گواهینامه CE' دوره آموزشی ایزو دوره سرممیزی ایزو 9001 'استاندارد CE'