مدل آنالیز pestel

 

 

معنای PESTEL

بسیار مهم است که معنای PESTEL را به درستی دریابیم و بدانیم که هر کدام از حروف آن، نماینده‌ی جنبه‌ی مهمی از محیطی است که کسب‌وکار شما در آن فعالیت می‌کند، PESTEL سرنام واژه‌های زیر است:

P سیاسی (Political)؛
E اقتصادی (Economic)؛
S اجتماعی (Social)؛
T تکنولوژیک (Technological)؛
E محیطی (Environmental)؛
L قانونی (Legal).

مربیان بازاریابی

این چارچوب تغییراتی نیز به خود دیده است، برخی از مربیان بازاریابی چیزهایی به آن اضافه کرده‌اند،برای مثال E را برای اخلاق قرار داده‌اند تا عوامل مردم‌شناسی را وارد کنند و در هنگام تحقیق درباره‌ی بازار از آن بهره ببرند، زمانی که فردی این تحلیل را انجام می‌دهد لازم است که پرسش‌های مشخصی را مطرح کند که به او گوشزد می‌کند چه چیزهایی را باید در ذهن داشته باشد. این پرسش‌ها عبارتند از:

وضعیت سیاسی یک کشور چگونه است و چگونه می‌تواند صنعت را تحت تأثیر قرار دهد❓

عوامل رایج اقتصادی کدام‌اند❓
فرهنگ چقدر در بازار اهمیت دارد و عوامل تعیین کننده‌ی آن کدام‌اند❓

چه نوآوری‌های فناورانه‌ای وجود دارد و چگونه بر ساختار بازار تأثیر می‌گذارند❓

آیا قوانینی وجود دارد که به بازار نظم بدهند یا می‌تواند تغییری در قوانین صنعت اتفاق بیفتد❓

نگرانی‌های محیطی صنعت چه هستند❓

جنبه‌های مختلف

بررسی جنبه‌های مختلف این تکنیک برای صنعتی که کسب‌وکاری در آن وجود دارد ضروری است،این چارچوب علاوه بر کمک به فهم بازار، یکی از ستون‌های مدیریت استراتژیک است که نه‌تنها مشخص می‌کند یک شرکت چه کاری باید انجام بدهد، بلکه اهداف و استراتژی‌های سازمان را نیز مورد توجه قرار می‌دهد.

سخن آخر

در نتیجه این احتمال وجود دارد که هر کدام از این عوامل، برای صنعت‌های مختلف به شکل‌های متفاوتی اهمیت داشته باشند.
اما برای هر استراتژی‌ای که یک شرکت می‌خواهد توسعه بدهد، انجام تحلیل PESTEL واجب و ضروری است.

 

جهت  مشاور ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

مشاوره ایزو 9001 تخصص ماست.

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *