ماهيت،تعاريف و تدوين مدیریت استراتژیك

ماهيت،تعاريف و تدوين مدیریت استراتژیك

پایه های مدیریت استراتژیک بر اساس میزان درکی قرار دارد که مدیران از عوامل زیر دارند:

1.شرکتهای رقیب
2.بازارها
3.قیمتها
4.عرضه کنندگان مواد اولیه
5.توزیع کنندگان
6.دولتها
7.بستانکاران
8.سهامداران و مشتریان

تعاریف مدیریت استراتژیك:

1- هنر و علم تدوین، اجرا و ارزیابی تصمیمات وظیفهای چندگانه که سازمان را قادر میسازد به هدفهای بلند مدت دست یابد.

2- مجموعه تصمیمها واقدامات مدیریتی است که عملکرد بلندمدت یک شرکت را تعیین میکند.

3-در واقع مدیریت استراتژیک نظارت و ارزیابی بر فرصتها، تهدیدهای خارجی و توجه به همه نقاط ضعف و قوت یک شرکت است.

تدوين استراتژي

مقصود از تدوین استراتژی این است که رسالت شرکت تعیین شود، شناسایی عواملی که در محیط خارجی سازمان را تهدید میکنند یا فرصتهایی را بهوجود میآورند، شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی سازمان، تعیین هدفهای بلند مدت، در نظر گرفتن استراتژیهای گوناگون و انتخاب استراتژیهای خاص جهت ادامه فعالیت. مواردی که در زمینه تدوین استراتژیها مطرح میشوند عبارتند از:
1- تعیین نوع فعالیتی که شرکت میخواهد به آن بپردازد.
2- فعالیتهای را که میخواهد از آن خارج شود.
3- شیوه تخصیص منابع.
4- تصمیمگیری درباره گسترش دادن یا متنوع ساختن فعالیتها.
5- شیوه مصون ماندن از حرکات تند شرکتهای رقیب که درصدد بلعیدن آن بر میآیند.
6- ادغام با شرکتهای رقیب.
7- تصمیمگیری در خصوص ورود به بازارهای فرا مرزی.
نكته:استراتژیها، مزایای رقابتی سازمان را در دورههای بلند مدت تعیین مینمایند، بدین معنی که تصمیمات استراتژی نتایچ چند وجهی و آثار دیرپا بر سازمان میگذارند.

جهت مشاور ایزو مانند ایزو 9001 با کارشناسان آریان گستر تماس حاصل فرمایید.
02177942240-77959675
در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.
مشاوره استراتژی تخصص ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخذ ایزو گواهینامه ایزو گواهینامه CE آموزش ایزو