لوگو

فرایند مدیریت ریسک

مرحله اول:

آنالیز ریسک (Risk Analysi)

←همانطور که گفتیم, فرایند مدیریت ریسک, بر اساس استاندارد IEC, شامل ۳ مرحله می باشد, که اولین مرحله آن “آنالیز ریسک” است.

آنالیز ریسک دارای سه زیرمجموعه؛

←تعیین دامنه کاربرد
←شناسایی خطرات
←تخمین ریسک

است که از میان این سه مورد, شناسایی خطرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نکته اینکه؛

←معمولا در شرکت ها و سازمان هایی که در تمام بخش های آن, از یک سیستم مدیریتی واحد استفاده می کنند, مرز جغرافیایی شرکت/سازمان بعنوان دامنه کاربرد سیستم مدیریت ریسک در نظر گرفته می شود.

جهت مشاوره ایزو 45001 در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

نکته اینکه؛

←روش ها و تکنیک های متعددی برای شناسایی خطرات محیط کار وجود دارد (شامل JHA, HAZOP, JSA, FMEA و…). بخاطر داشته باشید, تمام تکنیک های شناسایی خطرات برای تمام فعالیت ها و در تمام مراحل چرخه عمر یک سیستم/فرایند قابل استفاده می باشد و تنها, تفاوت در میزان بازدهی آن روش است.

نکته اینکه؛

←منظور از تخمین ریسک در واقع یعنی همان تخصیص دو عدد احتمال و شدت به فعالیت و محاسبه عدد ریسک آن.

مرحله دوم:
ارزشیابی ریسک (Risk Evaluation)

←بعد از اینکه در مرحله اول و با انجام سه کار “تعیین دامنه”, “شناسایی خطرات” و “تخمین ریسک”, نسبت به اجرای آنالیز ریسک اقدام کردیم, در مرحله دوم باید ریسک آنالیز شده را ارزشیابی کنیم،ارزشیابی ریسک شامل دو مرحله “تصمیم گیری در مورد پذیرش یا عدم پذیرش ریسک” و “تجزیه و تحلیل گزینه ها” است.

1) تصمیم گیری در مورد پذیرش/عدم پذیرش ریسک؛

←در این مرحله در واقع عکس العمل خود را نسبت به ریسک تخمین زده شده در مرحله اول نشان می دهیم. یعنی با توجه به سطح پیامدهای احتمالی, میزان سطح ریسک قابل قبول در سازمان, منابع مالی و انسانی در اختیار و… نسبت به این موضوع که ریسک محاسبه شده را بپذیریم یا نه, تصمیم گیری می کنیم.

2) تجزیه و تحلیل گزینه ها؛

←بعد از اینکه در مرحله قبل, نسبت به پذیرش/عدم پذیرش ریسک تصمیم گیری شد, طبیعتا باید یک سری اقدامات انجام گیرد. بعنوان مثال اگر سطح ریسک تخمین زده شده برای ما غیر قابل پذیرش بود, باید برای کاهش آن اقداماتی صورت گیرد،اینکه از بین اقدامات مطرح شده, ما مجاز به استفاده از کدام اقدام و تا چه میزان هستیم, در مرحله تجزیه و تحلیل گزینه ها بررسی می شود.

نکته اینکه؛

←مرحله تجزیه و تحلیل گزینه ها, مثل مرحله شناسایی خطرات, از مراحل بسیار مهم در چرخه مدیریت ریسک است و اجرای آن نیازمند تسلط کافی به متون استاندارد می باشد.

مرحله سوم:

←کنترل/کاهش ریسک (Risk Reduction/Control)

←مرحله سوم و انتهایی از فرایند مدیریت ریسک, به کاهش/کنترل ریسک اختصاص دارد.

←زمانی که ریسک مرتبط با یک فعالیت را محاسبه کردیم و در مورد پذیرش/عدم پذیرش آن تصمیم گیری نمودیم, باید برای کاهش دادن و یا تحت کنترل گرفتن ریسک اقداماتی را

انجام دهیم.

مشاوره در امر مدیریت ریسک با آریان گستر

این مرحله شامل سه فعالیت ذیل است؛

←تصمیم گیری
←پیاده سازی/اجرا
←پایش

نکته اینکه؛

←1) در این مرحله, هم می توان اقداماتی را برای کاهش احتمال رخداد در نظر گرفت و هم اقداماتی را برای کاهش شدت پیامدها.

←2) در زمان اجرای این مرحله, حتما به تفاوت میان Reduction و Mitigation توجه کنید.

 

02177942240-77959675

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *