شاخص عملکرد کلیدی (KPI)

شاخص عملکرد کلیدی (KPI))

 

 

 

تعریف شاخص KPI:

یک ارزش قابل اندازه­ گیری است که نشان می­ دهد شرکت تا چه اندازه به شکل موثر به اهداف کلیدی کسب و کار خود دست پیدا می کند، سازمان ها از شاخص های عملکرد کلیدی در چندین سطح مختلف برای سنجش موفقیت شان استفاده می ­کنند.

نقاط تمرکز KPI در سطوح‌ مختلف:Key Performance Indicator

شاخص عملکرد کلیدی در سطح بالا بر عملکرد کلی شرکت تمرکز می­ کند و KPI های سطح پایین بر روی فرآیندها در دپارتمان هایی مانند فروش، بازاریابی و یا مرکز تماس تمرکز می­ کنند.

تعیین شاخص‌های عملکرد کلیدی:

عموماً برای هر فعالیت باید شاخص های اصلی ارزیابی را مشخص کنید،برای تعیین شاخص های عملکرد کلیدی باید به اهداف کسب و کار خود توجه کنید و شاخص هایی انتخاب کنید که نمود تحقق اهداف کسب و کار شما از جنبه های مختلف باشند.

بیان یک مثال از KPI:

مثلاً برای سنجش میزان عملکرد وبسایت باید KPI های مشخصی تعریف شود که از طریق اندازه گیری آن بتوان میزان پیشرفت و نحوۀ عملکرد را سنجید‌، در این مورد شاخص های کلیدی می تواند میزان بازدید از سایت و رتبه آن در گوگل، درصد مانایی مخاطبان در سایت و مواردی از این دست باشند.

مراحل KPI:

 

برای تعریف KPI های مناسب در کسب و کار باید مراحل زیر را دنبال کنید:

1- خروجی مطلوب چیست و چرا این خروجی برای شما اهمیت دارد؟
می تواند درآمد، سود، سهم بازار بیشتر، تعداد فالوور، دانلود و یا هرچیز دیگری باشد. دلیل انتخاب خروجی مطلوب خود را بازگو کنید.

2- چگونه می خواهید فرآیند تحقق هدف را اندازه گیری کنید؟

روش های ارزیابی خود راشرح دهید، مثلاً با استفاده از اطلاعات آماری و تحلیل آن ها یا تحلیل گوگل و یا هر روش دیگر.

3- چگونه می توانید بر خروجی تعریف شده اثر بگذارید؟

مثلاً با استفاده از اجرای کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی می توانید روند را تسریع ببخشید یا عملکرد را تحت تاثیر قرار دهید.

4- چه فرد یا افرادی مسئول خروجی کسب و کار هستند؟

بسته به آنکه چه اهدافی تعیین می کنید، اهداف به کدام دپارتمان مربوط و در هر دپارتمان چه کسانی مسئولند، مسئول خروجی مشخص می شود.

5- چگونه متوجه خواهید شد که به اهداف تان دست یافته اید؟
اتفاقاتی که سبب تحقق اهداف است را تعیین کنید. معیار های SMART سبب تعیین اهداف قابل اندازه گیری و ملموس می شود.

6- چند وقت یکبار فرآیند تحقق هدف را بازبینی می کنید؟
این کار سبب می شود گپ ها و عیب و ایرادات مربوط به فرآیند مشخص شود و با رفع آن روند تسریع شود.

 

جهت  مشاوره ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

مشاوره ایزو 9001 تخصص ماست.

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

Summary
Article Name
شاخص عملکرد کلیدی
Description
4- چه فرد یا افرادی مسئول خروجی کسب و کار هستند؟ بسته به آنکه چه اهدافی تعیین می کنید، اهداف به کدام دپارتمان مربوط و در هر دپارتمان چه کسانی مسئولند، مسئول خروجی مشخص می شود. 5- چگونه متوجه خواهید شد که به اهداف تان دست یافته اید؟ اتفاقاتی که سبب تحقق اهداف است را تعیین کنید. معیار های SMART سبب تعیین اهداف قابل اندازه گیری و ملموس می شود.
Author
Publisher Name
مشاوره ایزو
Publisher Logo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخذ ایزو گواهینامه ایزو گواهینامه CE آموزش ایزو