لوگو

سازمان های سرمایه دار

امروزه، در دوران جدیدِ مدیریت، مباحثی مانند فشارهای عصبی و استرس، افسردگی، اضطراب، خشم و نارضایتی شغلی و عدم تعهد سازمانی، از مطرح ترین مسائل حوزه رفتار سازمانی محسوب می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد در مقاله‌های مدیریتی و سازمانی واژه‌های با رویکرد منفی (برد و باخت، نارضایتی شغلی، غیبت از محل کار) نسبت به واژه‌های مثبت (شفقت، پرهیزکاری، رضایت شغلی) حدود چهار برابر بیشتر به‌ کار می‌روند.

نگرش منفی به انسان و خصوصیات منفی مانند غیبت و از کارگریزی، شانه‌خالی‌کردن از قبول مسئولیت و بیانگیزگی نسبت به کار، از دغدغه‌های مدیران است.

بر اساس مفروضه‌های روان‌شناسی مثبت‌گرا که نبود بیماری را به معنای وجود سلامت نمی‌داند، نبود مسائل و مشکلات در سازمان هم به معنای سطح مطلوب عملکرد سازمانی نیست.

هر قدر میزان مولفه‌های سرمایه‌ی روان‌شناختی مانند روحیه‌ی خوش‌بینی و امید میان کارکنان افزایش یابد موجب ایجاد اعتماد در سازمان شده و زمانی که کارکنان و مدیران نسبت به یکدیگر اعتماد متقابل داشته باشند، کمتر به رفتارهای انحرافی در سازمان دست می‌زنند

نکته‌ی قابل‌توجه اینکه پژوهش‌ها نشان داده زمانی که هر چهار متغیر (خودکارآمدی، امید، خوشبینی و تابآوری) با هم ترکیب می‌شوند یک سازه‌ی سطح بالا را تشکیل داده و نتیجه و تأثیری بزرگتر از مجموع تکتک مؤلفه‌ها خواهند داشت.

درواقع، یک هم‌افزایی (سینرژی) بین این مفاهیم وجود دارد.

رشد در سازمان‌ها نیازمند تمرکز جدی بر روی سرمایه روان‌شناختی است.

سرمایه‌ی روان‌شناختی نشان می‌دهد که چگونه کاربرد نهضت نوظهور روان‌شناسی مثبت‌گرا، می‌تواند برای کارکنان، مدیران و سازمان‌ها مفید باشد و از آنجایی که قابل توسعه و آموزش است توجه بسیاری از علاقه‌مندان به پژوهش را درخصوص ایجاد محیط‌‌‌های کاری که در آن افراد رشد کرده و سازمان‌ها به موفقیت می‌رسند، به خود جلب کرده است.

جهت مشاوره ایزو با کارشناسان شرکت آریان گستر تماس حاصل فرمایید.

همچنین شرکت آریان گستر به صورت تخصصی در زمینه مشاوره ایزو 13485 به طور تخصصی فعالیت مینماید .

 

شماره های تماس:02177959675    02177942240

@Aryangostarc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *