لوگو

رویکرد فرآیندي در ایزو 9001

این استاندارد بین المللی به منظور افزایش رضایت مشتري از طریق برآورده کردن الزامات وي ، استفاده از رویکرد فرآیندي را به هنگام توسعه، اجرا و بهبود اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت ، ترویج مینماید.

درك و مدیریت فرآیندهاي به هم وابسته به عنوان یک سیستم ، به کارایی و اثربخشی سازمان در دستیابی به نتایج موردنظر کمک
مینماید. این رویکرد ، سازمان را قادر میسازد تا روابط و وابستگیهاي متقابل فرآیندهاي سیستم را به گونهاي کنترل نماید که در نتیجه آن ، عملکرد کلی سازمان بتواند افزایش یابد. رویکرد فرآیندي شامل تعریف و مدیریت سیستماتیک فرآیندها و تعاملات آن ها و درنتیجه دستیابی به نتایج مورد نظر مطابق با خط مشی کیفیت و جهت گیري استراتژیک سازمان میباشد . مدیریت فرآیندها و سیستم در کل میتواند از طریق بهکارگیري چرخه PDCA و با تمرکز کلی بر تفکر مبتنی بر ریسک و هدف استفاده از فرصتها و جلوگیري از نتایج ناخواسته انجام گردد.

استفاده از رویکرد فرآیندي در سیستم مدیریت کیفیت ، سازمان را قادر به انجام موارد زیر مینماید:

الف) درك و استمرار در برآورده کردن الزامات؛
ب) در نظر گرفتن فرآیندها بر اساس ارز ش افزوده؛
ج) دستیابی به عملکرد اثربخش فرآیندها؛
د) بهبود فرآیندها بر مبناي ارزیابی دادهها و اطلاعات

ارتباط با سایر استانداردهاي سیستم مدیریت

این استاندارد بین المللی از چارچوب توسعه یافته به وسیله سازمان بین المللی استانداردسازي ( ISO ) به منظور بهبود هم ترازي میان استانداردهاي بین المللی براي سیستمهاي مدیریت بکار گرفته میشود .
این استاندارد بین المللی یک سازمانها را قادر میسازد از رویکرد فرآیندي در کنار چرخه ي PDCA و تفکر مبتنی بر ریسک براي هم ترازي یکپارچه سازي سیستم مدیریت کیفیت خود با الزامات دیگر استانداردهاي سیستم مدیریت ، استفاده نماید.

این استاندارد بین المللی به صورت زیر با استانداردهاي 9000 ISO و 9004 ISO ارتباط دارد:

ISO9001سیستم های مدیریت کیفیت – مبانی و واژگان پیش زمینه ضروري براي درك و استقرار صحیح این استاندارد بین المللی را فراهم میکند.

ISO9004 مدیریت براي موفقیت پایدار یک سازمان – یک رویکرد مدیریت کیفیت راهنمایی براي سازمان هایی است که براي پیشرفت فراتر از الزامات این استاندارد بین المللی را انتخاب می کنند.

جهت مشاور ایزو مانند ایزو9001 با کارشناسان آریان گستر تماس حاصل فرمایید.
02177942240-77959675
در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *