لوگو

پدیده رفتار گله ای در سرمایه گذاری و تصمیم گیری استراتژيک

 

تصمیم گیری استراتژيک

♦️وقتی می خواهم سهام خریداری کنم، می بینم که برای سهام ایکس صف خرید تشکیل شده است، من نیز خواهان خرید آن سهام می شوم! چرا؟ زیرا بعید است این همه آدم اشتباه کرده باشند!

♦️وقتی می خواهید از اینترنت و در میان چند اپلیکیشن (برنامه) یکی را برای تلفن همراه خود دانلود یا خریداری کنید، یکی از معیارهای مهم افراد اینست که برنامه ای را انتخاب می کنند که افرادی بیشتری آن را خریداری کرده اند. چرا؟ به همان دلیل بالا!

♦️گفته می شود که انسان ها به صورت طبیعی تمایل دارند که دنباله روی جمع باشند، دلیل آن هم ساده است؛ از آنجا که در زندگی هرروزه عدم قطعیت های فراوانی وجود دارد، یکی از راه های کاهش آن می تواند این باشد که کاری که دیگران انجام می دهند را تکرار کنیم.

♦️این میل به “یکی از جمع بودن” به ویژه در هنگام ترس و تهدید بیشتر می شود، وقتی آدم ها احساس ترس می کنند، بیشتر گرایش دارند به جمعی بزرگتر احساس تعلق کنند. اما از آن سو شاید از معدود استثناها در این مورد روابط احساسی و عشق باشد که از درست برعکس افراد تمایل دارند نوعی حس “تک و ویژه بودن” را داشته باشند، بعید است کسی پیدا شود که بخواهد رابطه ویژه و رمانتیک اش با یک نفر را با بقیه شریک شود و اساساً این روابط به همین دلیل “منحصربه فرد بودن” ارزشمندند.

 

تجویز راهبردی:

ما، انسان ها، به طرق مختلف ممکن است در دام تصمیم هایي بیفتیم که ریشه عقلایی (یعنی دو دو تا چهار تا) ندارند. این به خاطر ويژگی های ذهن ماست. خوب چه باید کرد؟ ما نمی توانیم همیشه خود را زیر نظر داشته باشیم. اصولا فکر کردن و آگاهانه تصمیم گیری کردن انرژی بالایی می طلبد. بنابراین لازم است در تصمیمات مهم (چه در زندگی شخصی، چه در اداره سازمان و چه در کشورداری) چند سوال از خودمان بپرسیم؟

1- آیا من این گزینه را انتخاب کرده ام «فقط به این دلیل که» دیگران نیز چنین کرده اند؟
2- آیا من این گزینه را انتخاب کرده ام «فقط به این دلیل که» از دیگران متمایز باشم؟
3- آیا انتخاب این گزینه توجیه عقلایی دارد یا آرامش روانی می آفریند یا حس یکتا بودن؟ یعنی منافع اش بیشتر از هزینه هایش است یا اینکه چون می خواهم حس خوب و مثبتی داشته باشم آن را انتخاب کرده ام.

بدیهی است ورزش دادن ذهن با این سوالات باعث می شود که این سوالات «درونی» و از ساحت خودآگاه به ناخودآگاه منتقل شود و آنگاه در تصمیمات کوچک تر نیز به صورت خودکار نیز با پرسیدن این سوالات از تصمیمات اشتباه جلوگیری خواهد شد.

 

برای مشاور ایزو و مشاوره استراتژی با آریان گستر تماس حاصل فرمایید.این مجموعه یکی از پیشتازان این حرفه در زمینه مشاوره استراتژی و سایر سیستمهای مدیریتی می باشد.

در مسیر موفقیت با ما همراه شوید.

مشاور  EFQM تخصص ماست.ایزو 9001 با آریان گستر

02177942240-77959675

شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *