“راههای جلوگیری از قانونگریزی”
یکی از معضلات و گرفتاریهای همیشگی ما متولیان اداره عمومی سازمانها در شغلهای اداری و منابع انسانی قانون گریزی و تلاشهای غیرمسئولانه افراد برای دور زدن دستورالعملها و قوانین سازمان است، به همین دلیل هم ما ما لاین قانوگذاری در سازمانها می آییم آیین نامه های اداری یا کمیته های انضباطی و ….درست میکنیم…. اما اینها چقدر موثرند، قطعا به نسبت یک ابزار بازدارنده اثرگذارند اما بهتر نیست راهکارهای ایجابی و مثبتی هم ایجاد کنیم که این گرفتاری سازمانی را کاهش دهد،
به همین دلیل در زیر ۱۰ گام برای کاهش رفتارهای غیر قانونی در سازمان را معرفی میکنیم؛
1- یک کمیته بررسی اخلاق سازمانی از اعضای هیات مدیره ایجاد کنید
این کمیته میتواند یک کمیته بازبینی باشد؛ این کمیته باید «منشور اخلاقی» شرکت را تایید کند و همچنین برای مواجهه با شرایط در حال تغییر در بازار آن را مورد بازبینی قرار دهد،اعضای کمیته باید بهطور ویژه برای سنجش فرهنگ اخلاق سازمانی آموزش ببینند و توانایی و شجاعت لازم برای قبول مسوولیت در قبال اشتباهات و اعلام خطر رفتارهای مشکوک را داشته باشند.
2- یک مدیر عالیرتبه ناظر بر اجرای قوانینCECO منصوب کنید
این فرد باید به کمیته اخلاق و ناظر بر قوانین هیاتمدیره گزارش دهد و باید برای گزارش دادن در مورد سوءرفتارها هیچ ترس و واهمهای نداشته باشد. کمیته هیاتمدیره باید حداقل هر سه ماه یک بار با مدیرارشد ناظر براجرای قوانین ملاقات داشته باشد. همچنین CECO باید دسترسی مستقیمی به اطلاعات کل شرکت در مورد اقدامات انضباطی داشته باشند؛ بنابراین آنها میتوانند ببینند که رفتارهای نامناسب در کدام قسمت روی میدهند.
3- استانداردهای اخلاق سازمانی و تطبیق با قوانین آنلاین ایجاد کنید
این کار برای پیشگیری، تشخیص و اصلاح رفتار غیرقانونی یا غیراخلاقی است. آییننامه رفتار حرفهای باید ساده باشد، درک آن برای کارمندان آسان باشد و مثالهای بیپرده، بازگوپذیر و معتبر را دربرگیرد.
4- کیفیت و امنیت را با سیاستهای ارجاعی توسعه دهید
هیات مدیره باید اطمینان یابد که شرکت یک سیاست ارجاعی با راهنمای واضح دارد؛ راهنمایی که نشان میدهد چه نوع مسائلی میتواند در سطح پایین سازمان حل شود و چه مسائلی باید فورا به سطوح بالاتر آن ارجاع داده شود.
5- شاخصهای عملکرد صحیح قابل اندازهگیری ایجاد کنید
به رفتارهای درست پاداش دهید و انگیزههای ناهمسو ایجاد نکنید،شاخصهای عملکرد صحیح شامل شکایات مشتریان و کارمندان، نظرات بیانشده پشت خطوط تلفن و طی مصاحبههای خروج، روزهای بدون حادثه در محیط کار، غیبت از کار، دقت در گزارشهای هزینه؛ داراییهای به سرقترفته شرکت یا سوءاستفاده از داراییهای شرکت و دروغگویی، حتی در مورد موضوعات به ظاهر بیاهمیت میشود.سرپرستان باید هنگام ایجاد پاداش برای کارمندان و یا ترفیع آنان، میزان رضایت از این انتظارات را در نظر بگیرند.
6- در استخدام مدیران ارشد دقت لازم را مبذول دارید
روسا باید این اطمینان را ایجاد کنند مدیران و متصدیانی که برای راهاندازی کسبوکار منصوب میکنند افرادی شریف و با شخصیت اخلاقی بالایی هستند،چهار ویژگی کلیدی مرتبط با رهبران موفق کسبوکار صداقت، مسوولیت، بخشش و دلسوزی است.
7- آموزش تعاملی برای بیان استانداردهای اخلاق سازمانی و تطبیق با قوانین انجام دهید
این کار را برای همه کارمندان و اعضای هیات مدیره انجام دهید. موضوعات باید شامل ارزشهای شرکت، نحوه درآمدسازی آن، بحث پیرامون قوانین قابلاجرا برای کسبوکار و دلایل پشت رفتارهای غیراخلاقی شود.
8- اطمینان حاصل کنید که کارمندان تاوان بیان آزادانه عقاید خود رانمیدهند
هیات مدیره باید اطمینان یابد که کارمندان میتوانند (با نام مستعار یا محرمانه) نگرانیهای خود در مورد اخلاق سازمانی و تطبیق با قوانین را گزارش دهند،چون ترس از انتقامجویی اغلب دلیل اصلی برای گزارش ندادن نگرانیهاست، یک سیاست قوی غیرانتقامجویانه میتواند کارمندان را به بیان آزادانه حرفهای خود تشویق کند،شرکتها باید کارمندانی که مشکلات را گزارش میدهند محترم بشمارند.
9- قوانین را بهطور عادلانه در کل سازمان بهکار ببرید
زمانی که سوءرفتار شناخته شد، برخورد عادلانه با متخلفان، عدالت سازمانی، به معنای درک کارمندان از بیطرفی در سازمان، را افزایشمیدهد.
10- برای عدم تطبیق قوانین آماده باشید
پس از اینکه یک مورد تخلف تشخیص داده شد، هیات مدیره باید همه گامهای معقول برای توقف سوءرفتار و جلوگیری از تخلفهای بیشتر را بردارد؛ گامهایی مانند هرگونه اصلاحات ضروری در برنامه تطبیق قوانین و اخلاق،به این ترتیب اینها کمک کننده برای کاهش و کاستن از بار این سنگین قانون گریزی خواهد شد.
جهت مشاور ایزو و مشاوره در زمینه قوانین سازمانی می توانید با کارشناسان آریان گستر تماس حاصل فرمایید، اگر به دنبال فرا گرفتن مباحث مدیریتی و مشاوره و مطالعه در زمینه بهبود بهره وری می باشید، با ما همراه باشید.
02177942240-77959675 مشاور ایزو 9001 و پیاده سازی بحث مدیریتی تخصص ماست.
گواهینامه CE با آریان گستر
در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.