لوگو

تکنیک نردبانی یا Laddering Technique

تکنیکی برای انجام مصاحبه های عمیق در تحقیقات کیفی

♦ این روش، روشی‌ست که ارتباط میان ویژگی‌ها، پیامدها و ارزش‌ها را از طریق ایجاد سلسله مراتب میان هر یک از آن‌ها، می‌یابد، در این تکنیک در حدود ۳۰ دقیقه الی بیشتر سوالات عمیقی در قالب یه مصاحبه از فرد پرسیده می‌شود و به ترتیب هر یک از عناصر زنجیره وسیله-هدف بیان می‌شود.

مصاحبه کننده

♦ در این روش مصاحبه کننده به دنبال ارزش‌هایی‌ست که از پیش در نظر خود قرار داده و روند مصاحبه را به همان سمت و سو هدایت می‌کند، در واقع هر پرسشی مانند پله‌ای از نردبان عمل می‌کند، مصاحبه کننده با اطلاعاتی اندک شروع می کند، و پله پله فرد مصاحبه شونده را تا دریافت عمیقترین نوع نگرشش به یک پدیده جلو می برد.

عناصر ارتباطی

♦ علاوه بر آن در این روش فرض می‌شود بین هر یک از عناصر ارتباطی وجود دارد و شاید در ذهن پاسخ دهندگان آگاهی نسبی بین ویژگی ها و پیامدها برقرار باشد ولیکن نسبت به ارزش‌ها ناآگاه باشند.

رفتار سازمانی و منابع انسانی

♦ این تکنیک در حوزه بازاریابی و تحقیقات بازار کاربرد فراوان دارد. اما در حوزه های دیگر به ویژه مطالعات رفتار سازمانی و منابع انسانی نیز قابل استفاده برای طراحی مصاحبه های عمیق و یافتن ریشه های یک مساله یا نوع نگرش کاربرد دارد.

جهت مشاوره ایزو 45001 در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند.
نگرش فرد مصاحبه شونده

♦ تکنیک نردبانی با مدل سازی دانش و نگرش فرد مصاحبه شونده به عنوان مجموعه ای از سلسله مراتب اهداف ، وظایف و ارزشها عمل می کند. مصاحبه به شیوه تکنیک نردبانی، یک مصاحبه عمیق یک به یک با پاسخ دهنده با هدف توسعه درک درستی از خصوصیاتی است که او برای کشف معانی مرتبط به موضوع مورد مصاحبه در نظر دارد.

مشاوره در امر مدیریت ریسک با آریان گستر
استخراج دانش

♦ برای استخراج دانش و توضیحات از پاسخ دهنده با این تکنیک، از گروه کوچکی از پرسش کنندگان استفاده شده و سوالات مصاحبه با هدف تعیین ارتباط بین ویژگیهای پاسخ دهنده ، پیامدهای مد نظر او از پدیده مورد سوال و ارزشهای مد نظر او برای پدیده مورد مصاحبه طراحی می شود.

انگیزه های شخصی

♦ در واقع در طی مصاحبه با این روش پاسخ دهندگان تشویق می شوند که در مورد ارتباط بین وضعیت یا مسئله پیش آمده و انگیزه های شخصی خود اظهار نظر کنند،هر روشی که فرد در جواب به زبان می‌آورد؛ به مانند نردبان جدیدی برای مصاحبه کننده خواهد بود. بعد می‌توان روی هر یک از نردبان‌ها پایین رفت تا بفهمید که چرا آن شخص فکر می‌کند که آن پدیده بسیار مهم است و چرا چنین روش‌هایی را توصیه می کند.

 

لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

 Instagram :@Aryangostarco

شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *