تفکرتان آبی است یا قرمز؟

تفکرتان آبی است یا قرمز؟

 

اگر بخواهیم مدیریت استراتژیک موفق را به یک مثلث تشبیه کنیم، یک ضلع آن را تفکر استراتژیک، ضلع دیگر آن را فرآیند تدوین استراتژی و ضلع دیگر آن را اجرای استراتژی شکل می دهد؛قطعا استراتژی خوب بدون اجرای خوب، موفق نخواهد بود و تدوین استراتژی خوب، نتیجه تفکر ناب استراتژیک یک یا گروهی استراتژیست است، زیربنای موفقیت مدیریت استراتژیک، تفکر استراتژیک است؛اینکه با چه تفکری سراغ تدوین استراتژی و حتی اجرای آن می رویم، موفقیت نهایی را رقم می زند.

عموما با دو رویکرد می توانیم استراتژیک تفکر کنیم:

 

تفکر استراتژیک مبتنی بر اقیانوس قرمز:

 

نشانه ها:

-دائما به رقبا فکر می کنیم؛ اینکه چه کار می کنند و با چه مدلی بیزینس می کنند،

-دائما به فکر تنگ کردن عرصه بر رقبا هستیم و به این موضوع می اندیشیم که چطور سهم بیشتری نسبت به رقبا از بازار کسب کنیم،

-دائما به فکر پیشی گرفتن از رقیب از طریق ایجاد نوآوری های محصولی، عملیاتی و غیره هستیم،

-وقتی به تهدیدات و فرصت ها فکر می کنیم، جلونشینی رقیب و فرصت را عقب نشینی رقیب یا بدشانسی رقیب در موضوعی خاص می بینیم.

تفکر استراتژیک مبتنی بر استراتژی اقیانوس آبی:
نشانه ها:

-به این موضوع می اندیشیم که چطور رقابت را بی معنا کنیم،

-به این موضوع می اندیشیم که چگونه می توانیم بدون اینکه سهمی از سایر رقبا کم شود، سهم ما از بازار یا غیره، بیشتر شود،

-به این موضوع می اندیشیم که چگونه می توانیم تقاضای جدید در بازار فعالیت شرکت ایجاد کنیم که قبلا وجود نداشته است،

-به این موضوع می اندیشیم که چگونه می توانیم برای مشتریان ارزش جدید خلق کنیم و نه تنها هزینه ارزش جدید را رایگان کنیم بلکه، با ارائه ارزش جدید، هزینه کل را نیز برای مشتری کمتر کنیم.

 

جهت مشاور ایزو و مشاوره در زمینه تفکرات مدیریتی می توانید با کارشناسان آریان گستر تماس حاصل فرمایید، اگر به دنبال فرا گرفتن مباحث مدیریتی و مشاوره و مطالعه در زمینه بهبود بهره وری می باشید، با ما همراه باشید.

02177942240-77959675

مشاور ایزو 9001 و بحث مدیریتی تخصص ماست.

گواهینامه CE با آریان گستر
در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

Summary
Article Name
تفکرتان آبی است یا قرمز؟
Description
-به این موضوع می اندیشیم که چگونه می توانیم تقاضای جدید در بازار فعالیت شرکت ایجاد کنیم که قبلا وجود نداشته است، -به این موضوع می اندیشیم که چگونه می توانیم برای مشتریان ارزش جدید خلق کنیم و نه تنها هزینه ارزش جدید را رایگان کنیم بلکه، با ارائه ارزش جدید، هزینه کل را نیز برای مشتری کمتر کنیم.
Author
Publisher Name
مشاوره ایزو
Publisher Logo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخذ ایزو گواهینامه ایزو گواهینامه CE آموزش ایزو