تفکرتان آبی است یا قرمز؟
اگر بخواهیم مدیریت استراتژیک موفق را به یک مثلث تشبیه کنیم، یک ضلع آن را تفکر استراتژیک، ضلع دیگر آن را فرآیند تدوین استراتژی و ضلع دیگر آن را اجرای استراتژی شکل می دهد؛قطعا استراتژی خوب بدون اجرای خوب، موفق نخواهد بود و تدوین استراتژی خوب، نتیجه تفکر ناب استراتژیک یک یا گروهی استراتژیست است، زیربنای موفقیت مدیریت استراتژیک، تفکر استراتژیک است؛اینکه با چه تفکری سراغ تدوین استراتژی و حتی اجرای آن می رویم، موفقیت نهایی را رقم می زند.
عموما با دو رویکرد می توانیم استراتژیک تفکر کنیم:
تفکر استراتژیک مبتنی بر اقیانوس قرمز:
نشانه ها:
-دائما به رقبا فکر می کنیم؛ اینکه چه کار می کنند و با چه مدلی بیزینس می کنند،
-دائما به فکر تنگ کردن عرصه بر رقبا هستیم و به این موضوع می اندیشیم که چطور سهم بیشتری نسبت به رقبا از بازار کسب کنیم،
-دائما به فکر پیشی گرفتن از رقیب از طریق ایجاد نوآوری های محصولی، عملیاتی و غیره هستیم،
-وقتی به تهدیدات و فرصت ها فکر می کنیم، جلونشینی رقیب و فرصت را عقب نشینی رقیب یا بدشانسی رقیب در موضوعی خاص می بینیم.
تفکر استراتژیک مبتنی بر استراتژی اقیانوس آبی:
نشانه ها:
-به این موضوع می اندیشیم که چطور رقابت را بی معنا کنیم،
-به این موضوع می اندیشیم که چگونه می توانیم بدون اینکه سهمی از سایر رقبا کم شود، سهم ما از بازار یا غیره، بیشتر شود،
-به این موضوع می اندیشیم که چگونه می توانیم تقاضای جدید در بازار فعالیت شرکت ایجاد کنیم که قبلا وجود نداشته است،
-به این موضوع می اندیشیم که چگونه می توانیم برای مشتریان ارزش جدید خلق کنیم و نه تنها هزینه ارزش جدید را رایگان کنیم بلکه، با ارائه ارزش جدید، هزینه کل را نیز برای مشتری کمتر کنیم.
جهت مشاور ایزو و مشاوره در زمینه تفکرات مدیریتی می توانید با کارشناسان آریان گستر تماس حاصل فرمایید، اگر به دنبال فرا گرفتن مباحث مدیریتی و مشاوره و مطالعه در زمینه بهبود بهره وری می باشید، با ما همراه باشید.
02177942240-77959675
مشاور ایزو 9001 و بحث مدیریتی تخصص ماست.
گواهینامه CE با آریان گستر
در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.