تعارض در سازمان

تعارض در سازمان:

مفهوم تعارض: تعارض در سازمان یعنی اختلاف کلی، جزئی، واقعی یا احساسی بین نقش ها، اهداف، قصدها و علایق یک یا چند نفر و یا چند گروه. هنگامی که گروه ها با هم برای تحقق یک هدف واحد می کوشند، دشمنی میان آن ها بسیار ناچیز است. اقدام‌های آنها در چارچوب مقررات و روش‌ها انجام می‌گیرد و محتمل‌ترین نتیجه نیز رقابت است. هنگامی که هدف‌های یک گروه، هدف‌های گروه دیگر را به خطر می‌اندازد، بین دو گروه دشمنی آشکار وجود دارد. هنگامی که رفتارها در چارچوب مقررات انجام نمی‌گیرد و به روش‌های توصیه‌شده برای رسیدن به هدف عمل نمی‌شود، احتمال ایجاد تعارض وجود دارد.

مکتب های فکری درباره تعارض شامل موارد زیر است:

دیدگاه سنتی: تعارض، پدیده ای غیر ضروری و نامطلوب است و با واژه هایی از قبیل تمرد، سرکشی، تخریب، بی منطقی و خشونت معادل است. بنا بر این دیدگاه تعارض و کلیه زمینه های ایجاد آن می بایست رفع گردد.

دیدگاه روابط انسانی: طبق دیدگاه روابط انسانی، وجود تعارض در گروه و سازمان امری طبیعی است و نمی توان از آن اجتناب کرد. بنابر این دیدگاه، تعارض نه تنها امر بدی نیست بلکه این توانایی بالقوه را دارد که در تعیین عملکرد، نیروی مثبت به حساب آید.

دیدگاه تعامل گرا: طبق این دیدگاه، تعارض نه تنها موجب ایجاد عملکرد مثبت می گردد بلکه وجود آن به منظور عملکرد مؤثر گروه نیز ضروری است. هنگامی که تعارض منجر به جستجو و دستیابی به روش‌های بهتر انجام کارها شود و راضی بودن به وضع موجود را بر هم زند، سازنده و مفید است.

منابع فردی تعارض:

  • شخصیت
  • اخلاق
  • نوع ادراک تفاوت در شناخت

منابع سازمانی تعارض:

  • اهداف ناسازگار
  • وابستگی بین وظایف
  • منابع کمیاب
  • قوانین مبهم
  • ارتباطات نامناسب

برای مشاور ایزو و مشاوره استراتژی با آریان گستر تماس حاصل فرمایید.این مجموعه یکی از پیشتازان این حرفه در زمینه مشاوره استراتژی و سایر سیستمهای مدیریتی می باشد.

در مسیر موفقیت با ما همراه شوید.

مشاور  EFQM تخصص ماست.ایزو 9001 با آریان گستر

02177942240-77959675

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخذ ایزو گواهینامه ایزو گواهینامه CE آموزش ایزو