تجزیه و تحلیل مشاغل

 

 

 

تجزیه و تحلیل مشاغل  در یک تعریف ساده عبارت است از جمع آوری و تجزیه و تحلیل کامل اطلاعات در زمینه وظایف و فعالیت های هر شغل به منظور تعیین ماهیت عوامل تشکیل دهنده و مسئولیت های مربوط به آن به عبارت دیگر تجزیه و تحلیل مشاغل،عمل مطالعه،کشف و ثبت جنبه های مشخص و اساسی هر یک از مشاغل در سازمان اطلاق می شود.

در تجزیه و تحلیل مشاغل تهییه اطلاعات در چهار زمینه زیر ضروری است:

1- چه کاری انجام می گیرد؟با مشخص شدن نوع و ماهیت کار،فعالیت های فکری و جسمی مورد نیاز تعیین می شود.

2- چرا آن کار انجام می شود؟و یا به عبارت دیگر منظور از انجام آن کار چیست؟پاسخ این پرسش هدف از انجام کار را مشخص می کند.

3- چطور آن کار انجام می گیردپاسخ این پرسش ابزار و نحوه انجام کار را مشخص می کند.

4- چه مهارت هایی برای انجام کار لازم است؟پاسخ این پرسش شرایط احراز شغل و تخصص مورد نیاز را تعیین می نماید.

اطلاعات کسب شده و تحلیل شده در راستای پاسخ دادن به چهار پرسش ذکر شده نه تنها کمک به شرح شغل و شرایط احراز شغل مورد مطالعه می نماید بلکه ضمن تعیین لزوم و یا عدد لزوم طراحی مجدد شغل،به اقدامات دیگر در حوزه مدیریت منابع انسانی،بویژه موارد زیر کمک می کند:

1- سازماندهی،طراحی مجدد مشاغل و برقراری ارتباط صحیح بین طبقات شغلی

2- طرح ریزی منابع انسانی به ویژه برآورد منابع انسانی مورد نیاز

3- کمک به تبیین خط مشی های کارمند یابی،انتخاب،انتصاب ترفیع و انتقالات

4- ارزیابی و طبقه بندی مشاغل

5- ارزیابی عملکرد کارکنان و مدیران

6- نیاز سنجی و برنامه آموزشی

7- ایجاد رضایت شغلی

8- تعیین استاندارد های شغلی و استاندارد های عملیاتی

9- کمک به بهبود شرایط بهداشتی و حفاظتی

10- سپردن کار به اهلش که از اهم اقدامات نظام مدیریت انسانی به حساب می آید.

 

جهت  مشاوره ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

مشاوره در امر مدیریت با آریان گستر

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *