لوگو

به چه دلیل امکان مستثنی کردن بند7 در برخی سازمانها وجود دارد؟

 

برای اینکه به جواب سوال فوق دست یابیم ابتدا به بیان بند 1-2 استاندارد پرداخته و سپس آن را تشریح میکنیم؛

بند1-2- کاربرد

تمامي الزامات اين استاندارد بين المللي عمومي بوده و قابليت اعمال در كليه سازمان ها را صرف نظر از نوع، اندازه آنها و نوع محصولي كه فراهم مي آورند، دارا مي باشند،در مواقعي كه هر يك از الزامات اين استاندارد بين المللي برحسب ماهيت سازمان و محصولات آن اعمال شدني نمي باشند، مي توانند كنار گذاشته شوند.

الزامات مشتری و الزامات قانونی و مقررات دولتی

هنگامي كه الزاماتي كنارگذاشته شود، ادعاي انطباق با اين استاندارد بين المللي فقط هنگامي پذيرفته است كه اين گونه موارد مربوط به الزامات بند (7) باشد و اين موضوع توانايي يا مسئوليت سازمان را در قبال فراهم آوري محصولي كه الزامات مشتري و الزامات قانوني و مقررات دولتي مقتضي را برآورده مي سازد، تحت تاثير قرار ندهد.

تشریح بند 1_2 – کاربرد

این بند بیان می دارد که الزامات استاندارد ISO 9001 عام می باشد و قصد بر این بوده است که این استاندارد برای کلیه سازمان ها بدون توجه به نوع سازمان، اندازه و محصول آن، قابلیت کاربرد داشته باشد. بیمارستانها، مدارس، سازمان های تولید کننده مواد غذایی و سازمانهای تولید کننده قطعات خودرویی همه می توانند ضمن استقرار ISO 9001 گواهینامه آن را نیز دریافت نمایند. با این حال ممکن است برخی از الزامات استاندارد برای بعضی از سازمانها کاربرد نداشته باشد.

به عنوان مثال

برای مثال الزامات مندرج در بند 7-5-4 استاندارد (دارایی مشتری) ، برای سازمانهایی که دارایی مشتری نظیر مواد اولیه یا اطلاعات مشتری در اختیار آن نیست ، کاربرد ندارد، این بند سازمان ها را مجاز می نماید که این الزامات را در دامنه سیستم مدیریت کیفیت خود در نظر ?نگیرند و در عین حال انطباق سیستم مدیریت مدیریت کیفیت خود را با استاندارد ISO 9001 حفظ نمایند،در پاراگراف آخر، استاندارد دو شرط برای حفظ انطباق سیستم مدیریت کیفیت سازمان با ISO 9001 در صورت کنار گذاشتن برخی از الزامات ذکر نموده است:

الف) الزامات باید محدود به بند 7 استاندارد باشد.
ب) برای توانایی و مسئولیت سازمان در ارائه محصولی که الزامات مشتری و الزامات مربوط به قوانین و مقررات را برآورده نماید، تاثیر نگذارد.
خدمات بانکداری

بنابراین هرگاه یکی از دو شرط فوق به هنگام کنار گذاشتن الزامات برآورده نشود،آنگاه ادعای سازمان مبنی بر انطباق با ISO 9001 قابل قبول نخواهد بود:
1)شرط اول واضح است. 2)شرط دوم با یک مثال توضیح داده می شود، بانکی را در نظر بگیرید که می خواهد برای خدمات بانکداری اینترنتی خود گواهینامه ISO 9001 دریافت کند، این بانک ادعا نموده است که هیچ اموالی از طرف مشتری در اختیار او نیست، لذا الزام بند 7-5-4 را کنار گذاشته است، واضح است که این ادعا ناقص شرط ب) خواهد بود؛ زیرا هر بانکی برای ارائه خدمات اطلاعات شخصی و محرمانه مشتریان را اخذ می کند، چنان چه این اطلاعات محافظت نگردد و در اختیار سایرین قرار گیرد، می تواند صدمات جبران ناپذیری به مشتریان وارد گردد. لذا این بانک مجاز به کنارگذاری الزامات این بند نمی باشد.

سخن آخر

نکته قابل ذکر این است که بر اساس بند 4-2-2 الف ) متن استاندارد سازمان باید بندهای کنار گذاشته شده و دلایل این کنار گذاشتن را در نظامنامه کیفیت خود قید کند.

 

جهت  مشاور ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

مشاوره ایزو 9001 تخصص ماست.

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *