برخورد با مشکل در سازمان

 

برخورد با مشکل در سازمان : در تمام محیط های کاری طبیعتا مشکلاتی وجود دارد که باید این مشکلات را رفع کرد

اما باید توجه داشت که این مشکلات با راه حل های درست برطرف گردند . ما برای برطرف کردن این مشکلات چه کار هایی انجام داده ایم

آیا دوره ای دیده ایم مهارتی کسب کرده ایم .چه کنیم ؟گزراندن دوره های مدیریت کیفیت  و مدیریت استراتژی کمک زیادی میکند

و حتی پیاده سازی استاندارد ها ی ایزو نیز در سازمان به این موضوع کمک بسیاری خواهد کرد .

به نظر شما وقتی کارمندان در محیط کارشان با مشکل مواجه میشوند چه رویکردی دارند:

عموما کارکنان 3 نوع واکنش نشان می دهند :

دچار تشویش و نگرانی میشوند مضطرب میشوند تمرکز خود را از دست می دهند و منتظر میشوند مشکل خود به خود برطرف شود .

بعضی ها خود را مسئول میدانند و تلاش میکنند برای حل ان مشکل راهی پیدا کنند و بتوانند کمکی کرده باشند .

عده ای سعی میکنند شخصی را که بتواند این مشکل را برطرف کند پیذا کرده و از او کمک بخواهند .

این رویکردها باعث میشه یا مشکل حل نشه یا به سختی حل بشه .

پس باید چه کاری انجام ؟راه درست چیست ؟در محیط کار باید همه کارکنان لاش کنند با همفکری هم مشکل را برطرف کنند شاید

اختلاف نظرها زیاد باشند این طبیعی است و نیاد ناراحت کننده باشد بلکه بالعکس خوب است .

وجود این اختلاف ها به شما و سازمان‌تان کمک زیادی خواهد کرد. در مواجهه با این اختلافات  باید دو نکته مهم را در ذهن خود داشته باشیم.

اول اینکه این اختلاف نظر همیشه وجود دارد و همین موضوع باعث می‌شود سیستم‌های مدیریتی سازمان و روابط با افراد بهبود پیدا کند

؛ و دوم اینکه وجوداین اختلاف نظر ها  باعث می‌شود اطلاعات مناسبی بدست آورید و بتوانید در حل مشکلات سازمان از آن استفاده نماییم

زمانی که در یک همفکری گروهی تلاش میشود تا مشکل شناسایی شود و رفع کگردد نباید در پیدا کردن راه حل تعجیل شود و این موضوع باید حساب شده و در مرحله آخر باشد .در ابتدای کار

اکنون ما متوجه شدیم که چگونه باید مشکلات را برطرف کرد تلاش میکینیم فرایندی تاثیر گزار برای آن پیدا کنیم که شامل 7 مرحله است .

مشکلات را شناسایی کنید

قبل از حل ابتدا باید بدانیم مشکل چیست در واقع مشکل را کامللا بشناسیم و باید تمام ایده ها را در کنار هم قرار دهیم تا بتوانیم با مشورت و در کنار هم قرار دادن نظرات مشکلات واقعی ر شناسایی کنیم .

علاقه همه افراد را در نظر بگیرید

این مرحله بسیار مهم است و از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که باید انتخاب طوری باشد که بتواند اکثریت گروه را رازی نگه دارد در بسیاری از موارد به این نکته توجهی نمیشود .

این مرحله بهترین فرصت است که فقط بشنویم و بدون جبهه‌گیری نسبت به نظرات دیگران، تلاش کنیم بهترین راه‌حل‌ها را پیدا کنیم.

راهکارهای ممکن را فهرست کنید

این مرحله ای است بسیار جذاب هست و افکار همه افراد در طیف گسترده ای بیان میشود و فضا برای ایجاد خلاقیت بطور کامل فراهم گردیده است تمام راه حل ها باید بصورت فهرستی جمع اوری گردد تا بتوانیم روی آن تسلط داشته باشیم .

به تیم خود باید اطمینان داشته باشید و با هم همکاری خوبی را رقم بزنید تا بتوانید مشکلات را سریع و به بهترین شکل برطرف نمایید .

 

راه‌حل‌ها را به طور دقیق بررسی کنید

دقیق تمام نکات مثبت و منفی یک راه‌حل را بررسی نمائید. توجه داشته باشید باید مرحله ارزیابی را از مرحله انتخاب جدا کنیم.

از میان گزینه‌ها یک یا چند مورد را انتخاب نمائید

بهترین را ه حل ممکن را انتخاب کنید میشود چند راه حل را در هم آمیخت تا جامع تر گردد و از آن استفاده نمود

تمام توافقات را ثبت ودسته بندی کنید.

تلاش کنید همه جزئیات را به طور دقیق ثبت کنید. ثبت جزئیات سبب می‌شود در آینده راحت‌تر و دقیق‌تر آن‌ها رایررسی و ارزیابی کنید.

بر سر احتمالات، نظارت‌ها و برآوردها به تفاهم برسید

ممکن است  شرایط تغییر پیدا کند ، پس بهتر است برای این شرایط، قراردادی در نظر بگیرید.

نظارت بر تطابق، بخش مهم دیگری است که باید رعایت شود، باید به طور دقیق در نظر بگیرید که آیا تطابق وجود دارد یا خیر.

فرصت‌هایی را برای اجرای آن‌ها در نظر داشته باشید.

جهت پیاده سازی سیستم های مدیریتی در سازمان و رفع هر چه بهتر مشکلات احتمال آنها در سازمان میتوانید

از مشاور ایزو در زمینه های مختلف بهبره مند مانند مشاوره سیستم مدیریت یکپارچه .

به تیم خود باید اطمینان داشته باشید و با هم همکاری خوبی را رقم بزنید تا بتوانید مشکلات را سریع و به بهترین شکل برطرف نمایید

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در این زمینه ها با کارشناسان آریان گستر تماس بگیرید .

02177942240-02177959675

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *