دو روی سکه بازخورد‌های ۳۶۰ درجه‌ای

◊بازخورد ۳۶۰ درجه‌ای یک روش کاربردی و ابزاری است که این فرصت را به هر کدام از کارکنان می‌دهد تا بازخوردهایی را در مورد عملکردش از طرف مدیر مافوق و همچنین از جانب چهار تا هشت نفر از همکارانش و مشتریان ثابت شرکت دریافت کند.

جهت مشاوره ایزو و بالا بردن سیستم کیفیت سازمان خود می توانید با کارشناسان آریان گستر تماس بگیرید.

خودارزیابی همه‌جانبه

◊علاوه ‌بر این در بازخوردهای ۳۶۰ درجه‌ای ابزارهایی برای خودارزیابی همه‌جانبه نیز پیش‌بینی شده است که با استفاده از آن، فرد می‌تواند عملکرد خود را از ابعاد و جنبه‌های مختلف مورد خودارزیابی قرار دهد.

فرآیند چندوجهی

◊ارزیابی مبتنی‌بر بازخوردهای ۳۶۰ درجه‌ای یک نوع فرآیند چندوجهی و چندعاملی است که فقط در شرایطی مفید و موثر خواهد بود که مقدمات پیاده‌سازی و اجرای کامل آن فراهم شده باشد و تنها در چنین شرایطی است که می‌توان از آن برای تسهیل فرآیند تصمیم‌گیری در مواردی همچون تشویق یا تنبیه افراد و ارتقا یا تنزل رتبه کارکنان بهره برد.

مهارت‌ها و رفتارهای مطلوب

◊بازخورد ۳۶۰ درجه‌ای به هر فردی این اجازه را می‌دهد تا از میزان کارآیی و موثر بودنش به‌عنوان یک کارمند،یک همکار و یک زیردست از دیدگاه خود و دیگران آگاه شود.

مهارت‌ها و رفتارهای مطلوب

◊در این نوع بازخوردگیری، مهارت‌ها و رفتارهای مطلوب از نظر سازمان که به تحقق اهداف، ماموریت‌ها و چشم‌اندازهای آن کمک می‌کند به تصویر کشیده می‌شود و این بازخوردها در مرحله بعد با خواسته‌ها و انتظارات مشتریان نیز تطبیق داده می‌شود و مهارت‌ها و رفتارهای مطلوب مشتریان نیز مشخص می‌شود.

به‌طور کلی

◊کسانی که به‌عنوان سنجشگر و بازخورددهنده در این فرآیند برگزیده می‌شوند طی یک فرآیند مشترک و با مشارکت سازمان و خود فرد ارزیابی‌شونده مشخص می‌شوند و اینها کسانی هستند که بیشترین برخورد رو‌در‌رو و تماس کاری را با آن فرد دارند.

هدف اصلی و نهایی

◊در بازخورد ۳۶۰ درجه‌ای این است که به فرد کمک شود تا نقاط قوت و ضعفش را بشناسد و نسبت به پیش‌نیازهای لازم برای پیشرفت کاری‌اش آگاهی یابد.

انتخاب ارزیابان

◊البته تحقق کامل این هدف مستلزم توجه ویژه ارزیابان و اجراکنندگان فرآیند بازخورد ۳۶۰ درجه‌ای به متغیرهایی مانند انتخاب ابزارهای بازخورد، انتخاب ارزیابان، چگونگی استفاده از بازخوردها و بررسی آنها و مهم‌تر از همه نحوه ترکیب کردن این فرآیند در یک سیستم جامع مدیریت عملکرد خواهد بود،در اینجا بد نیست نگاهی بیندازیم به دو روی سکه بازخورد ۳۶۰ درجه‌ای.

نکات مثبت و نقاط قوت بازخورد ۳۶۰ درجه‌ای

◊-ارائه بازخورد به کارکنان از سوی طیف متنوعی از مراجع
◊-توسعه و تقویت روحیه کار تیمی و پاسخگویی و مسوولیت‌پذیری در افراد
◊-کشف موانع عملکردی بر سر راه ارتقای کارکنان
◊-آشکارسازی فرصت‌های رشد و توسعه کاری افراد
◊-کاهش احتمال بروز تبعیض و برخوردهای سلیقه‌ای در هنگام ارزیابی کارکنان
◊-ارائه بازخوردهای سازنده و موثری که به بهبود عملکرد آتی کارکنان کمک می‌کند.
◊-فراهم آوردن محتوای مناسب برای دوره‌های آموزشی ضمن خدمت

گواهینامه CE  اروپا از تخصص های ماست.

نکات منفی و نقاط ضعف بازخورد ۳۶۰ درجه ای

◊-محدود بودن این نوع بازخوردها به‌عنوان یک بخش از سیستم جامع سنجش عملکرد و عدم جامعیت آن
◊-بروز مشکلات و بحران‌های سازمانی در صورت اجرای ناقص و عجولانه
◊-ناتوانی در ایجاد ارزش افزوده برای برنامه‌های عملکردی موجود
◊-تمرکز بر نقاط ضعف کارکنان و کم‌توجهی آن به نقاط قوت افراد
◊-بازخورد گرفتن از افراد فاقد تجربه ارزیابی و تبدیل شدن فرآیند ارزیابی به یک نوع بازی و سرگرمی
◊-نیاز این بازخوردگیری به جمع‌آوری حجم زیادی از اطلاعات و پردازش آنها که می‌تواند وقت‌گیر و هزینه‌زا باشد.

چرا باید از بازخورد ۳۶۰ درجه‌ای استفاده کرد؟

◊عدم وابسته بودن این نوع بازخوردها به یک نفر و قضاوت‌های شخصی از جمله مواردی است که موجب شده از احتمال غرض‌ورزی‌ها یا اشتباهات سهوی ارزیابی‌کنندگان در فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان تا حد زیادی کاسته شود.

مشتریان دائمی

◊علاوه‌بر این، اینکه یک فرد می‌داند که قرار است هم توسط مدیران مافوقش مورد ارزیابی قرار گیرد و هم از سوی همکاران و حتی مشتریان دائمی، موجب می‌شود تا هم روحیه کار تیمی و کار کردن صمیمانه و دوستانه در سازمان تقویت شود و هم روحیه پاسخگویی و مسوولیت‌پذیری در قبال همکاران و ارباب رجوع.

بهبود عملکرد

◊مدیران سازمان با کمک بازخورد ۳۶۰ درجه‌ای به کارکنان‌شان نشان می‌دهند که چون کارکنان غرق در کارهای روزمره‌شان هستند و فرصت کافی برای توجه کردن به محدودیت‌ها و کمبودهای عملکردی‌شان ندارند،این خود سازمان است که به فکر آنهاست و مشکلات عملکردی آنها را به منظور ارتقای توانمندی‌ها و بهبود عملکردشان شناسایی می‌کند.

جهت مشاوره ایزو و بالا بردن سیستم کیفیت سازمان خود می توانید با کارشناسان آریان گستر تماس بگیرید.

با شماره های زیر تماس بفرمایید
02177942240-77959675

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

@Aryangostarco

شرکت آریان گستر

Summary
Article Name
بازخورد‌های ۳۶۰ درجه‌ای
Description
نکات منفی و نقاط ضعف بازخورد ۳۶۰ درجه ای ◊-محدود بودن این نوع بازخوردها به‌عنوان یک بخش از سیستم جامع سنجش عملکرد و عدم جامعیت آن ◊-بروز مشکلات و بحران‌های سازمانی در صورت اجرای ناقص و عجولانه ◊-ناتوانی در ایجاد ارزش افزوده برای برنامه‌های عملکردی موجود ◊-تمرکز بر نقاط ضعف کارکنان و کم‌توجهی آن به نقاط قوت افراد ◊-بازخورد گرفتن از افراد فاقد تجربه ارزیابی و تبدیل شدن فرآیند ارزیابی به یک نوع بازی و سرگرمی ◊-نیاز این بازخوردگیری به جمع‌آوری حجم زیادی از اطلاعات و پردازش آنها که می‌تواند وقت‌گیر و هزینه‌زا باشد.
Author
Publisher Name
مشاوره ایزو
Publisher Logo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *