بازارکاهی

 قسمت اول

(Demarketing) زمانی شکل می‌گیرد که یک شرکت بخواهد فروش یک محصول را کم یا متوقف کند.

– همیشه شرایط برای یک شرکت یکسان نیست و مسیر زندگی یک شرکت یا یک محصول دارای چالش ها و بالا و پایینی های بسیار زیادی است.

– بسته به شرایط شرکت می بایست استراتژی های مختلفی را اجرا کند؛ بعضی وقت ها بمباران تبلیغاتی نیاز است و بعضی اوقات کاهش فروش.

– بازارکاهی چیست؟

طبق تعریف آقای کاتلر بازارکاهی (Demarketing) به معنای توقف دائمی یا موقت فروش محصول؛ به قسمتی از بازار هدف یا تمام بازار هدف می‌باشد.

-بازارکاهی یا کاهش بازاریابی یک استراتژی است که در آن شرکتها فروش یک محصول، یا فروش کل کارخانه را متوقف می‌کنند یا کاهش می‌دهند.

– بازارکاهی در سه فرم زیر می تواند نمایان شود.

-بازارکاهی عمومی
(General Demarketing)

برای کاهش تقاضا در سطح جامعه یا منطقه‌ای خاص انجام می‌شود.

-ممکن است در این حالت تقاضا وجود برای خرید محصول وجود داشته باشد،
ولی به خاطر بعضی سیاستهای دولت یا حکومت و یا سیاست کلی یک شرکت انجام بازارکاهی انجام می‌شود.

-بازارکاهی عمومی زمانی انجام می‌شود که یک شرکت بخواهد مصرف یک محصول را کاهش بدهد.

-ممکن است این کاهش محصول اختیاری باشد (یعنی برگرفته از سیاست شرکت باشد.) یا از روی اجبار بیرونی انجام شود. (اجبار دولت.)

-مثال: کاهش مصرف الکل، سیگار و داروهای روان گردان که در کشورهای مختلف سیاست های دولت، فروش را تحت شرایط خاص (مثلا فروش به افراد بالای ۱۸ سال) اعلام می‌کند، یا اینکه فروش محصول به کلی ممنوع اعلام می‌گردد.

شرکت مهندسی مشاور آریان گستر  در زمینه مشاوره سیستم های مدیریتی از جمله مشاوره ایزو 9001 آماده خدمات رسانی میباشد .

مشاوره ایزو

شماره های تماس:02177959675    02177942240

@Aryangostarc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *