بازارکاهی

ادامه مقاله بازارکاهی

 قسمت دوم

 بازارکاهی انتخابی
(Selective Demarketing)

این نوع مارکتینگ انتخابی برای حفظ و راضی نگه داشتن مشتریهای وفادار انجام می‌شود.

-در این نوع مارکتینگ، شما انتخاب می‌کنید که به قسمتی از بازار بفروشید و به قسمت از بازار نفروشید.

-به طور مثال صاحب یک مجتمع مسکونی تصمیم می‌گیرد برای افزایش رضایت خانواده‌های ساکن در مجتمع واحدهای موجود را به افراد مجرد اجاره ندهد.

بازارکاهی صوری
(Ostensible Demarketing)

بازارکاهی صوری می‌تواند به صورت احتکار نمایان شود.

-در این نوع مارکتینگ شرکتها به صورت صوری و غیرواقعی با شایعه پراکنی یا احتکار محصولات، عرضه محصولات را کاهش می‌دهند.

– دستیابی مشتری به محصولات دشوار می‌شود و در این حالت مشتری ها حریص تر می‌شوند.

-مثال: در سال ۱۹۹۷ شرکت BMW تصمیم گرفت عرضه محصولاتش را در انگلستان کاهش دهد.

-چرا که یکی از سیاستهای شرکت BMW این است که در هر زمان که خودروهایش در بازار از یک حد معین بیشتر شود، برای این که اصل کمیابی محصولاتش حفظ شود فرایند بازارکاهی را اجرا کند.

شرکت مهندسی مشاور آریان گستر مشاور سیستم های مدیریتی بصورت تخصصی در زمینه مشاوره سیستم مدیریت یکپارچه  آماده خدمت رسانی مباشد .

-چرا باید بازارکاهی انجام داد؟

می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

-کمبود منابع، نبود سود در محصول، فشارهای بیرونی مانند فشار دولت یا فشار رقیب، کشش پذیری بازار و … مواردی هستند که چرایی بازارکاهی را بیان می کنند.

-کمبود منابع

یکی از دلایل  نبود یا کمبود منابع اولیه برای تولید است.

-بسیار پیش آمده که به خاطر مسائلی از قبیل تحریم‌ها، گران شدن مواد اولیه، عدم توافق با تامین کننده، منابع اولیه کم شود یا اصلا فروش آن ممنوع شود.

-سود

زمانی که سود فروش حاصل از محصول کم می‌شود می‌توان بازارکاهی انجام داد.

-بعضی از بازارها ممکن است رقابتی باشند یا اینکه محصول تبدیل به کالا شود.

-یا شرکت تصمیم بگیرد به خاطر کاهش سود قیمت را افزایش دهد، در این اوقات نیز می‌تواند از بازارکاهی استفاده کند.

-فشار بیرونی

همواره فشارهای بیرونی کسب و کار شما را تهدید می‌کنند.

-بعضی اوقات به خاطر وجود فشار بیرونی مجبور به بازارکاهی می‌شوید.

-دو مثال زیر نمایانگر فشار بیرونی است.

-در زمان های مختلف و بسته به شرایط جامعه دولتها روی برخی محصولات حساس می‌شوند.

-مثلا به خاطر اثر سو مصرف مشروبات الکلی، دخانیات و داروهای روانگردان؛ برخی دولتها فروش این محصولات را متوقف کرده یا فروش و مصرف را تحت شرایطی خاص (مثلا فروش به افراد بالای ۱۸ سال) اعلام می‌کنند.

– حتی ممکن است رقبا با کاهش قیمت یا ارائه ارزش بیشتر باعث شوند به محصولات شما یا نام تجاری شما ضربه وارد شود که در این حالت نیز بازارکاهی گزینه روی میز شرکت شماست.

مشاوره ایزو 9001

اخذ ایزو

شماره های تماس:02177959675    02177942240

@Aryangostarc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *