الگوي ارزشيابي اثربخشی دوره های آموزش( كرك پاتريك)

 

بيشتر مدل هاي ارزشيابي مشهور در سال هاي گذشته براساس الگوي ارزشيابي آموزشي چهار سطحي بنا شده اند كه اولين بار توسط كرك پاتريك ارائه شده بوداين الگو به عنوان الگويي جامع ، ساده و عملي براي بسياري از موقعيتهاي آموزشي توصيف شده بود و به وسيله بسياري از متخصصان به عنوان معياري در اين حوزه شناخته مي شود،كرك پاتريك ارزشيابي را به عنوان تعيين اثربخشي در يك برنامه آموزش تعريف كرده و فرايند ارزشيابي را به چهار سطح يا گام تقسيم مي كند.

واكنش:

منظور از واكنش ميزان عكس العملي است كه فراگيران به كليه عوامل موثر در اجراي يك دوره آموزش از خود نشان مي دهند. اين واكنش را مي توان از طريق پرسشنامه و يا روشهاي معمول ديگر به دست آورد.

يادگيري (دانش):

يادگيري عبارت است ازتعيين ميزان فراگيري ، مهارتها ، تكنيك ها و حقايقي است كه طي دوره آموزشي به شركت كنندگان آموخته شده و براي آنان روشن گرديده است و مي توان ازطريق آموزشهاي قبل، ضمن و بعد از شركت در دوره آموزشي به ميزان آن پي برد.

رفتار:

منظور از رفتارچگونگي و ميزان تغييراتي است كه در رفتار شركت كنندگان در اثر شركت در دوره آموزشي حاصل مي شود و آن را مي توان با ادامه ارزيابي در محيط واقعي كار روشن ساخت،اين سطح نسبت به سطح قبلي بسيار چالش برانگيز و حساس است كه كرك پاتريك بدين منظور سه دليل را در اين مورد ذكر مي كند: اولا شركت كنندگان بايد فرصتي را برتغيير رفتارشان به دست آورند. ثانيا : زمان تغيير در رفتاررا به صورت واقعي نمي توان پيش بيني كرد ثالثا جو سازماني است كه مي تواند بر تغيير كردن يا نكردن رفتاردرحين كار تاثير داشته باشد.

نتايج:

منظور از نتايج ميزان تحقق اهدافي است كه به طور مستقيم به سازمان ارتباط دارد. اندازه گيري سطح چهارم بسيار مشكل است و در آن شواهدي از نتايج از قبيل كاهش هزينه ،دوباره كاري نسبت جابه جايي يا سوانح و افزايش كيفيت توليدات، سود و فروش بررسي مي شود،در اين الگو ارزشيابي ، به صورت پيش رونده به سمت بالا يعني حركت از سطح واكنش به سطح نتايج مشكل تر مي شود، به علاوه سطوح بالاتر اين مدل اطلاعات با ارزش تري را فراهم مي كند دو سطح اوليه ارزشيابي دردرون محيط آموزشي صورت مي گيرد و در حالي كه دو سطح پاياني در محل كار كاركنان اندازه گيري مي‌شوند.

نتيجه گيری

از آن جايي كه همه ساله سازمانهاي مختلف آموزشي ، پولهاي هنگفتي را براي آموزش مهارتهاي خاص صرف مي‌كنند و با توجه به اينكه اجراي اين برنامه ها و دروه هاي آموزشي از لحاظ زمان، وقت بسياري را طلب مي كند يك ارزشيابي دقيق و علمي ضروري است كه نقاط قوت و كاستيها و نيز راههاي پيشرفت و اصلاح آن و همچنين ميزان تحقق اهداف و به طور كلي تصويري از وضعيت اثربخشي آموزشي اين دوره ها را نشان دهد البته اين ارزشيابي بايد بر اساس اصول علمي و مبتني بر اهداف و شرايط سازمان صورت پذيرد تا نتايج مطمئني را به همراه داشته باشد.

 

جهت  مشاوره ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

مشاوره در امر مدیریت با آریان گستر

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *