لوگو

استراتژی واقعا چیه؟
به چی بگیم استراتژی؟

شاید در گفتار عامیانه مردم و حتی مدیران زیاد شنیده بودیم که «برای فلان کار فلان استراتژی را دارم» یا اینکه »استراتژی ما در بازار این است»
با چه معیارهایی می توانیم این عبارات و اقدامات را ارزیابی کنیم؟
برای اینکه بفهمیم کدام اقدام واقعا استراتژی است چه معیارهایی باید مدنظر قرار بدهیم؟
پروفسور پورتر در مقاله «استراتژی چست؟» بطور کامل به این موضوع پرداخته که متن کامل مقاله در کتاب «10 مقاله ای که از هاروارد که باید بخوانید _ راهبرد» آورده شده و لذا بطور خلاصه به این معیارها اشاره می کنیم.
اول از همه باید بدانیم که در قلب استراتژی، خلق ارزش برای تمامی دینفعان است بدین معنا که با اقدام مان باید برای تمامی ذینفعان مرتبط با کارمان ارزش خلق کنیم ، اگر می خواهیم پایداری استراتژی را حفظ کنیم؛ شرکتی که فقط به فکر سود سهامدار و مالکین است و برای ارزش افزایی به نفع کارکنان فکری نمی کند قطعا پایداری خلق ارزش برای سهامدار یا مالک را نیز از دست خواهد داد.
تمرکز: معیاری مهم برای ارزیابی اقدامات است، آیا اقدامات ما بر مجموعه محدودی از ارزش ها متمرکز است یا بر گستره ای از ارزشها که بعضا از توان ما خارج است؟
بده _ بستان: آیا در اقداماتمان، موضوعاتی را انتخاب کرده ایم که انجام ندهیم؟ چه مواردی را عامدانه برای انجام ندادن انتخاب کرده ایم؟
و اینجاست که جمله پروفسور معنا می یابد؛ «استراتژی یعنی انتخاب کارهایی که نمی بایست انجام دهیم»

 

جهت مشاور ایزو  مانند ایزو 9001 با کارشناسان آریان گستر تماس حاصل فرمایید.

02177942240-77959675

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

مشاوره استراتژی تخصص ماست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *