استراتژی چیست؟
در این متن به دنبال پاسخی برای پرسش استراتژی چیست؟ هستیم:
مدیریت استراتژیک از نخستین واژههایی هستند که هر تازه واردی به دنیای مدیریت، آنها را به هزار شکل و روایت میشنود.
برنامه ریزی، مدیریت استراتژیک، استراتژی بازاریابی، انتخاب استراتژیک، منافع استراتژیک و منابع استراتژیک تنها نمونههایی از این واژهها هستند.
اگر هم مدیر یک سازمان باشید، دائماً وادار میشوید دربارهی استراتژی سازمان حرف بزنید.
همچنین بارها و بارها مجبور (یا علاقمند) خواهید بود از تصمیمهای خود به عنوان تصمیمهای استراژیک دفاع کنید.
استراتژی یکی از ابزارهای مهم در موفقیت کسبوکارهاست.
استراتژی اهداف، منابع و مسیر درست برای رسیدن به موفقیت را به شما پیشکش میکند.
اما استراتژی چیست؟! شاید نتوان تعریفی واحد برای استراتژی ارائه کرد ولی نکته مهمتر این است که به هر حال تعیین استراتژی و پیادهسازی آن نقش مهمی در تسهیل فعالیتهای کسبوکار و موفقیت سازمانها دارد. در مقالهی پیشِ رو شما با مفهوم استراتژی و راهکارهایی برای پیادهسازی آن آشنا میشوید.
به معنای طرحی مدون و دقیق است که توسط یک سازمان، یک فرد یا یک گروه برای دستیابی به اهداف خود در مقابل چالشها و فرصتهای موجود در محیط بهکار میرود.
در واقع، استراتژی به یک سری اقدامات و تصمیمات مرتبط با منابع، فعالیتها، و موقعیتهای بازاری اشاره دارد که به طور کلی به تعیین جهت و راهبرد کلی یک سازمان کمک میکند.
اصطلاح استراتژی در ابتدا مربوط به حوزه نظامی بود و به برنامهریزی و انجام عملیات نظامی در جنگ اشاره داشت. اما در دهههای اخیر، این مفهوم به عنوان ابزاری برای مدیریت و رهبری در حوزههای مختلف تجاری، صنعتی، سیاسی و اجتماعی نیز گسترش یافته است.
مهمترین ویژگیها و عناصر استراتژی عبارتند از:
- تعیین اهداف: استراتژی باید به طور روشن اهداف مورد نظر را مشخص کند و به سازمان کمک کند تا این اهداف را دنبال کند.
- تحلیل محیطی: شامل تحلیل فرصتها و تهدیدهای موجود در محیط خارجی و تحلیل نقاط قوت و ضعف داخلی سازمان است.
- تعیین راهبردها: استراتژی باید راهبردهایی را که برای دستیابی به اهداف انتخاب شده لازم است، مشخص کند. این راهبردها میتوانند شامل انتخاب بازارهدف، توسعه محصول، کاهش هزینه، نوآوری و … باشند.
- پیادهسازی و اجرا: بعد از تدوین استراتژی، مرحله اجرا و پیادهسازی این استراتژی در سازمان بسیار مهم است تا اهداف درستی دستیافته شود.
- ارزیابی و بازبینی: استراتژی باید قابلیت ارزیابی و بازبینی داشته باشد تا در صورت نیاز تصمیمات اصلاحی اعمال شود و با تغییرات در محیط، سازمان همگام شود.
در واقع یک قرارداد بین اهداف طولانیمدت سازمان و محیطی است که در آن سازمان عمل میکند. به عبارت دیگر، استراتژی نقش اصلی را در هدایت و راهنمایی یک سازمان در رسیدن به مقصد مورد نظر ایفا میکند و در معرض تغییرات محیطی و رقابتی نیز به تناسب بازبینی و تصحیح میشود.
استراتژی در سطوح مختلف کسبوکار
در سطوح مختلف سازمان جاری است و همهی کسبوکار (یا چندین کسبوکار) و تکتک کارکنان و اعضای آن را در بر میگیرد.
استراتژی بخشهای کسبوکار به چگونگی رقابت کارآمد در یک بازار خاص و تصمیمهای استراتژیکِ مربوط به انتخاب محصولات، تأمین نیازهای مشتریان، دستیابی به مزیت رقابتی، بهرهبرداری یا خلق فرصتهای جدید و… میپردازد.
جهت مشاور ایزو با کارشناسان آریان گستر تماس حاصل فرمایید.
02177942240-77959675
در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.
مشاوره استراتژي تخصص ماست.
پینگ بک هفت تعریف استراتژی