لوگو

استاندارد ملی ایران

استاندارد ملی ایران چیست و شرایط آن چگونه است؟

استاندارد (Standard) به معنی نظم و قاعده, قانون و مفاهیم می‌باشد.سازمان اداره استاندارد ملی ایران به عنوان متولی بازرسی فنی و کیفی کالاهای ایرانی وظیفه تدوین استاندارد ایران ISIRI را دارا می باشد.

بیش از ۲۶۰۰۰ استاندارد در کشور از ابتدای شروع به کار اداره استاندارد تدوین شده است ، لیکن در نظر داشته باشید ایران برای تمامی محصولات در اداره استاندارد ایران تدوین نشده است .

این استاندارد ها ویژگی‌های لازم در تولید یک فرآورده یا انجام یک خدمت را مشخص می‌نمایند و در صورت وجود استاندارد برای محصول  می تواند تشویقی و یا اجباری باشد.

شرکت مهندسی آریان گستر در زمینه مشاوره ایزو و استاندارد های مدیریتی از جمله ایزو 9001 فعالیت می نماید

 استاندارد ملی اجباری:
تولید کنندگانی که محصولات و تولیدات آنها دارای استاندارد اجباری در ایران می باشد مانند بتن،شیرآلات بهداشتی،شیرآلات ساختمانی، مواد غذایی و ….. می بایست نسبت به اجرا و اخذ استاندارد ملی ایران اقدام کرده و نشان  آن را بر روی محصول و بسته بندی خود به نحوی قرار دهند تا این اطمینان حاصل گردد که از طرف مصرف کننده دیده خواهد شد.

بدیهی است تولید محصولاتی که استاندارد آن محصول در ایران اجباری بوده و آن تولید کننده اقدام به دریافت نشان استاندارد ننموده اند ،غیر قانونی و غیر مجاز بوده و می باست برای ادامه کار و بقا در بازار ، اقدام به اخذ استاندارد  ایران برای تولیدات خود بنماید.

همچنین در زمینه صادرات کالا به خارج از کشور،محصولاتی که استاندارد  ایران برای آنان اجباری محسوب می گردد بر اساس قوانین گمرک جمهوری اسلامی ایران می بایست جهت صادرات اقدام به اخذ آن نمایند و این امر برای آنها اجباری می باشد.

 استاندارد تشویقی:
اما موارد دیگری از محصولات که استاندارد ملی آنان به تازگی تهیه گردیده و یا هنوز این استاندارد رای کافی برای تصویب اجباری بودن را اخذ ننموده است به عنوان استاندارد ملی تشویقی شناخته و محسوب می گردند که تولید کنندگان این کالاها می توانند در صورت تمایل از اقدام برای دریافت نشان استاندارد ملی ایران صرف نظر بنمایند.

بدیهی است تولید محصولاتی که استاندارد ملی آنان تشویقی می باشد بدون اخذ نشان استاندارد ملی ایران غیر قانونی نبوده و مانعی نخواهد داشت.

جهت مشاوره تعالی سازمانی با کارشناسان آریان گستر تماس حاصل فرمایید .

شماره های تماس:02177959675    02177942240

@Aryangostarc

در مسیر موفقیت با ما همراه شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *