پس از ارتقای شغلی چطور خودمان را ثابت کنیم؟
پس از ارتقای شغلی چطور خودمان را ثابت کنیم؟با ما همراه باشید:
هنگامی که ارتقای شغلی میگیرید، باید در بسیاری از روابطتان تغییر ایجاد کنید. با کلی آدمهای جدید روبهرو میشوید: رئیس جدید، کارمندان جدید و همکاران جدید. کسانی که تا دیروز در چارت سازمانی مافوق شما بودهاند، حالا هم سطحتان هستند. چطور میخواهید نشان دهید که برای برابر بودن با آنها شایستگی دارید بدون آنکه متکبر به نظر برسید؟ چطور موازنه قدرت برقرار کنید؟ و اگر یکی از همکاران، شما را جدی نگرفت، چه اقدامی میتوانید انجام دهید؟
مایکل واتکینز
«مایکل واتکینز» استاد مدرسه کسبوکار IMD معتقد است که ایجاد روابط هدفمند و معنادار، نیازمند تلاش با قاعده است. او نویسنده کتاب «۹۰ روز اول» است، یکی از کتابهای پر فروش آمازون. به اعتقاد مایکل، ۹۰ روز اول خیلی مهم است. اگر بتوانید در این بازه، مدیر و همکارانتان را تحت تاثیر قرار دهید امکان موفقیت شما در شغل جدید، بیشتر خواهد بود. مایکل میگوید: «پس از ارتقای شغلی باید ذهنیت افراد را نسبت به خودتان اساسا تغییر دهید.» اما چطور؟ این توصیهها به شما کمک میکنند:
مثبت فکر کنید
واتکینز میگوید: «کاملا قابل درک است اگر در میان همکاران جدیدتان احساس آسیبپذیری و ناامنی میکنید، به خصوص در ابتدای امر. شما قاطی آدمهای مهم شدهاید.» اما نباید اجازه دهید خودناباوری به شما غلبه کند. بدترین حالت را تصور نکنید. آنها به احتمال زیاد، درباره ارتقای شغلی شما گفتوگو و تبادلنظر کردهاند و به توانایی شما باور دارند.
حرفهای باشید
واتکینز میگوید: اعتماد به نفس داشته باشید اما نه بیش از حد. در غیر این صورت ممکن است بقیه فکر کنند پایتان را از گلیمتان درازتر کردهاید باید کسی باشید که دیگران بتوانند با او کار کنند هدف شما این است که به دیگران نشان دهید که دانش عمیقی دارید اما در عین حال، مشتاق یادگیری و کمک هستید،تعاملات اولیهتان با کسانی که تا دیروز به شما به چشم یک زیردست نگاه میکردند، نیاز به دقت، مهارت و توازن دارد. صلاحیت خود را نشان دهید قاطع و در عین حال، افتاده باشید. به جای تسلیم یا حفظ حرمت، در صورت لزوم، احترام بگذارید.
پل بسازید
واتکینز میگوید: «وقتی در محیطی تازهوارد هستید، لازم است که با همکارانتان ارتباط برقرار کنید و برای شناخت آنها تلاش کنید» او توصیه میکند که پس از شروع کار، برای دیدار با تک تک همکارانتان برنامه ریزی کنید و با آنها صحبت کنید ببینید که چطور میتوانید به بهترین نحو با آنها همکاری کنید از او نظر بخواهید، نه صرفا برای اینکه از او اجازه گرفته باشید، بلکه چون نظر و مشاوره او برایتان مهم و ارزشمند است.»
دینامیکهای تیم را بشناسید
منظور از دینامیکهای تیمی، عوامل تاثیرگذار بر روابط میان اعضای تیم است. واتکینز توصیه میکند که به «عوامل نفوذ» دقت کنید. ببینید رئیستان به چه کسی اعتماد دارد، از چه کسی حرف شنوی دارد و سایر اعضا به چه کسی احترام میگذارند ببینید تیم چطور فعالیت میکند، گردش ارتباطات به چه شکل است، تصمیمات چطور اتخاذ میشوند و اعضا روی چه موضوعاتی حساس هستند.
در ابتدا با احتیاط رفتار کنید
شاید ذوق داشته باشید که ایدههایتان را درباره اداره تیم با دیگران در میان بگذارید اما عقل حکم میکند که اشتیاق خود را کنترل کنید، به خصوص در ابتدای امر. با این کار ممکن است اعضای قدیمی تیم را اذیت کنید یا روی اعصابشان بروید واتکینز پیشنهاد میکند که بنشینید و گوش کنید. نقش تان را کاملا درک کنید سپس تصمیم بگیرید که چطور و چه زمانی میخواهید ابراز وجود کنید.
صبور باشید
شما میخواهید پس از ارتقا، چهره حرفهای خود را تغییر دهید این کار زمان میبرد. نظر همکاران درباره شما یک شبه تغییر نمیکند. خودتان را آماده کنید چون ممکن است بعضی از آدمهای بدقلق و سختگیر بخواهند شما را امتحان کنند و ببینند چقدر جربزه دارید مثلا با شما مثل منشیشان رفتار کنند یا کلا نادیده تان بگیرند واتکینز توصیه میکند که به اصطلاح «پوست کلفت» باشید و حد و مرزهایتان را مشخص کنید تا بدانند میخواهید چه کنید و چه نکنید وگرنه ممکن است شما را زیر پا بگذارند.
یک نکته مهم:
روابط مهم را نادیده نگیرید. «نظری که همکارانتان درباره تان دارند مهم است اما نظر رئیس تان نسبت به شما، خیلی مهم است.»
جهت مشاوره ایزو در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.
02177942240-77959675
مشاوره EFQM با آریان گستر
در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.