لوگو

ارتباط با مدیر

نحوه ارتباط با مدیر

چطور به رئیس‌تان بگویید اشتباه می‌کند؟

مدیران و رهبران اشتباه می‌کنند و اشتباهاتی در این سطح، معمولا هزینه‌ی بالایی در بر دارند. اما هر چقدر مدیران قدرت سازمانی بیشتری داشته باشند، کمتر احتمال دارد کارکنان اشتباهات‌ مدیران را به آن‌ها متذکر شوند؛ به هر حال آنها رئیس هستند!

اگر سلامت سازمان‌تان و درست‌کاری خودتان برای‌تان مهم باشد، باید بتوانید بر ترس خود غلبه کرده و حرف بزنید. ممکن است به نظر غیر‌طبیعی و خطرناک برسد و شاید حتی بر خلاف فرهنگ شرکت‌تان باشد، اما اگر با ادب و مهارت این کار را انجام دهید، بدون اینکه باعث رنجش رئیس‌تان شوید، می‌توانید به او کمک کنید تا همه چیز را درست کند.

چرا گوشزدکردن خطاها اهمیت دارد؟

اگر جرئت داشته باشید و رئیس‌تان را از اشتباهش آگاه کنید، می‌توانید از فاجعه‌ای جلوگیری کنید، آبرویی را بخرید یا از شغلی محافظت کنید. این کار باعث می‌شود کارمند ارزشمند‌تری باشید. حرف زدن درباره‌ی اشتباهات رئیس ممکن است شما را معذب کند، اما انجام آن اهمیت دارد.

به عنوان مثال در صنعت هوانوردی، امنیت به ارتباط خوب درون کابین خلبان بستگی دارد. مهندسین پرواز باید بتوانند اشتباهات خلبان را به موقع به اطلاع او برسانند و خلبان هم باید به آنها که زیر دست او کار می‌کنند گوش دهد.
وقتی محققان دریافتند که سلسله‌مراتب تثبیت شده، اجازه نمی‌دهد این موضوع اتفاق بیفتد، صنعت هوانوردی روال خود را تغییر داد. بعد از گذشت دو دهه از این امر، تعداد خطاهای انسانی ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد.

 ۸ راهنمایی برای بیان نگرانی‌هایتان
نمی‌توان به راحتی پیش‌بینی کرد وقتی اشتباه رئیس‌تان را به او یادآوری می‌کنید، واکنش او چه خواهد بود. ممکن است برای بعضی از مدیران این نشانه‌ی نافرمانی باشد، اما بعضی از مدیران برای نظرات کارمندان احترام قائل می‌شوند. نکته‌ی مهم این است که باید این کار را به روش درستی انجام دهید تا باعث رنجش مدیرتان نشود.

البته این مقاله با این پیش‌فرض نوشته شده است که رئیس‌ شما فردی پذیرا و منطقی‌ است. اگر تجربه به شما ثابت کرده که انتقاد و بازخورد در شرکت باعث تنبیه انضباطی می‌شود بهتر است در انجام این کار بیشتر دقت کنید.

وظایف خود را به خوبی انجام دهید
قبل از اینکه اقدامی صورت دهید مطمئن شوید که اشتباهی از طرف رئیس‌تان رخ داده است. چند بار مسئله‌ای که قصد مطرح کردنش را دارید چک کنید، چون مطرح کردن موضوعی به اشتباه، قطعا به اعتبار شما لطمه خواهد زد.
همچنین، باید حداقل یک راه‌حل برای ارائه دادن آماده داشته باشید.

انگیزه‌هایتان را بررسی کنید
قبل از اینکه در اتاق رئیس‌تان را بزنید، به این فکر کنید که آیا مطرح کردن این موضوع ارزشش را دارد یا نه. اگر موضوعِ مربوطه اهمیت زیادی ندارد بهتر است آن را فراموش کنید.
همچنین به این فکر کنید که آیا فقط برای ایراد گرفتن و یا مخالفت کردن می‌خواهید اشتباه رئیس را مطرح کنید یا واقعا برای این کار دلیل منطقی دارید.

زمان درستی را انتخاب کنید
انتخاب لحظه‌ی مناسب برای مطرح کردن موضوع با رئیس‌تان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بهترین زمان برای صحبت کردن در مورد مسائل دشوار زمانی است که خود رئیس‌تان آن را انتخاب کند.

با احترام و تواضع برخورد کنید
هر وقت امکان داشت، با رئیس‌تان خصوصی صحبت کنید. اگر موضوع فوری است و نمی‌توانید منتظر ملاقات خصوصی شوید، موضوع را با احترام و به گونه‌ای پیش بکشید که موقعیت و اقتدار ریاست او را زیر سؤال نبرد.
رفتار بالغانه، همدلی و تواضع موقعیت را آسان‌تر می‌کند. اصلا نباید این‌طور به نظر برسد که اهداف شخصی‌تان را به اهداف شرکت ترجیح می‌دهید.

مراقب زبان‌تان باشید
مراقب استفاده از کلماتی مانند «اشتباه» و «نادرست» یا «من این را قبلا گفته بودم» باشید. تُن و لحن حرف زدنی که شماتت و سرزنش در آن باشد، این حس را به شنونده می‌دهد که شما قصد پایین کشیدن او را دارید. از لحنی استفاده کنید که بیشتر حسی از همکاری را تداعی کند، نه جر و بحث با رئیس‌تان.

نگرانی‌های خود را با احتیاط بیان کنید
اگر حس می‌کنید اشتباه رئیس‌تان پیامدهای قانونی، سلامتی و امنیتی دارد، پس بیان نگرانی‌ها از طرف شما منطقی است. این بار هم توصیه می‌کنیم که از لحن مناسب و آرام استفاده کنید. اما مراقب باشید، زیرا افشاگری هم به نوبه‌ی خود ممکن است عواقبی در پی داشته باشد.

به اشتباه‌تان اعتراف کنید
ممکن است در جایی متوجه شوید که این شما بودید که مرتکب اشتباه شدید. تذکری که به شما داده می‌شود را با خوش‌رویی بپذیرید و اگر موقعیت مناسب است عذرخواهی کنید.

فراموش کنید
اگر متوجه شدید که رئیس‌تان قصد ندارد توصیه‌ی شما را بپذیرد، زیاد اصرار نکنید و موضوع را بار دیگر پیش نکشید. شاید بهتر است به صورت کتبی نگرانی خود را جایی یادداشت کنید تا در آینده زیر سوال نروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *