ارتباطات افقی در سازمان های مختلف

ارتباطات افقی در سازمان های مختلف

ساختار ارتباط در یک سازمان به دوگونه تقسیم می‌شود و معمولا روابط بین کارکنان یک سازمان مبتنی بر همین دو روش است؛ یا به شیوه عمودی (رییس-مرئوسی) است و یا به شیوه‌ی افقی.

 

در روش دوم:

کارکنان خود را هم‌سطح یکدیگر می‌بینند و با تقسیم کار متوازن و متعادل امور را تا رسیدن به اهداف مورد نظر سازمان هدایت می‌کنند.در این روش روابط افراد نسبتا راحت و واضح انجام می‌گیرد و معمولا مشکلات چندانی ندارند، افراد خود را با یکدیگر تطبیق می‌دهندو هر یک از آنها وظیفه‌ای را به عهده می‌گیرند،

ارتباط عمودی

اما در مدل ارتباط عمودی عده‌ای که در بالا هستند احساس  فخر و قدرت می‌کنند و مایلند فقط به دیگران دستور دهند و دیگران نیز به دستورات آنها عمل نمایند.آنها جز این عادت نداند و هرجا برخلاف این عادت و عدم پیروی از دستورات مواجه شوند سخت برآشفته می‌شوند.در مقابل افرادی که در پایین قرار دارند، احساس حقارت و شکست می‌کنند.

درنتیجه:

روابط این چنینی زیردستان هرچند به ظاهر “بله قربان”می گویند و خود را مطیع نشان می دهند اما در باطن به تدریج تنفر و انزجار شخص مافوق را در دل می‌پرورانند و در موقع مناسب این تنفر انباشته شده را از خود نشان می‌دهند،مافوق که اصلا انتظار چنین عکس العملی را از جانب این افراد ندارد، کاملا مبهوت و متحیر می‌شود.

مدل ارتباط افقی:

اما در مدل ارتباط افقی افراد احساس همبستگی و دلسوزی نسبت به یکدیگر دارند و با پای بندی به اهداف گروهی و سازمانی کار را دنبال می‌کنند و اگر چنانچه روزی مدیر آنها عوض شود از رفتن او بسیار ناراضی خواهند شود.

 

در حالت کلی:

با توجه به ویژگی حاکم بر کار روابط عمومی به نظر می‌رسد بهترین مدل ارتباطی،مدل افقی باشد و تنها این مدل است که می‌تواند روابط عمومی را در تنظیم روابط درون سازمانی بین مدیر و کارکنان و کارکنان با یکدیگر و همچنین مخاطبان و مدیران موفق کند.یادآور می شود در این مدل ارتباطی همه‌ی افراد شاغل در این واحد از رییس و کارکنان هریک سهمی را متناسب با جایگاه خویش در کارها به عهده دارند.در مدل ارتباطی ترسیمی برای روابط عمومی خلاقیت که لازمه‌ی کار روابط عمومی است، رشد می یابد، احساس همبستگی بیشتر می شود و افراد از روابط ناپسند اخلاقی همچون حسادت، بدگویی یگدیگر و…پرهیز خواهند کرد.

برای مشاوره در زمینه ارتباطات میان کارمندان و قسمت ریاست و همچنین سیستم های مدیریتی مانند ایزو 9001 با کارشناسان مشاور ایزوتماس بگیرید.

در مسیر موفقیت همراه ما باشید.

021-77942240-77959675

شرکت آریان گستر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخذ ایزو گواهینامه ایزو گواهینامه CE آموزش ایزو