لوگو

آشنایی با فرهنگ و ساختار سازمان

آشنایی با فرهنگ و ساختار سازمان را می توانید در متن زیر دنبال بفرمایید:

آشنایی با مراحل ده‌گانه چرخه‌ عمر سازمان آدیزس
قسمت اول:

◊شرکت‌ها مانند موجودات زنده هستند: متولد می‌شوند، رشد می‌کنند، وارد مرحله‌ی شکوفایی می‌شوند و سرانجام رو به زوال می‌روند. در نتیجه، چگونه می‌توانید سازمان‌تان را به مرحله‌ی شکوفایی برسانید و از مسائلی که می‌توانند منجر به زوال آن شوند جلوگیری کنید؟

سازمان‌های کوچک و بزرگ

◊دکتر آدیزس مسیر سازمان‌های کوچک و بزرگ متعددی را دنبال کرد و متوجه شد که آنها از چرخه‌های قابل پیش‌بینی رشد و تغییر پیروی می‌کنند.

این ده مرحله عبارتند از:

◊ایجاد
◊طفولیت
◊رشد سریع
◊بلوغ
◊تکامل
◊نشانه‌های پیری (ثبات)
◊اشرافیت
◊اتهام متقابل (بروکراسی اولیه)
◊بروکراسی
◊مرگ

فراز و نشیب‌ها

◊اگر مدیر ارشد یک سازمان هستید این مدل برای شما مفیدتر خواهد بود،اما مدیران دیگر نیز می‌توانند از این مدل برای رهبری تیم‌ها در فراز و نشیب‌هایی که بخشی از زندگی یک سازمان در حال رشد است، استفاده کنند.

1. ایجاد

◊در این مرحله، سازمان چیزی بیش از رؤیایی در ذهن مؤسسان نیست،در اینجا مؤسسان مشغول برنامه‌ریزی، توسعه و آزمودن ایده‌ها و طوفان فکری هستند،در این مرحله هیجان زیادی وجود دارد اما جزئیات چگونگی انجام کارها، توضیح داده نشده است،اهداف اصلی در طول این مرحله‌ی اولیه ایجاد هیجان، تحکیم و یکپارچگی اهداف و بردن سازمان به مرحله‌ی بعدی چرخه‌ عمر است.

2.طفولیت

◊این مرحله زمانی که مؤسسان ریسک – به طور معمول ریسک‌ مالی- را می‌پذیرند و شرکت را تأسیس می‌کنند، اتفاق می‌افتد.

ایده‌های توسعه

◊در این مرحله بر عمل، نتایج و فرصت‌ها تمرکز می‌شود،اکنون این فشار احساس می‌شود که باید ایده‌های توسعه پیدا کرده در مرحله‌ی ایجاد را به واقعیت تبدیل کنیم،این مرحله به طور جدی روی درآمدزایی (برای اکنون یا آینده) تمرکز می‌کند تا سازمان بتواند دوام بیاورد و رشد کند.

جهت مشاوره ایزو 45001 در هر لحظه کارکنان فنی و کارشناس شرکت آریان گستر پاسخگوی شما می باشند،لذا همین حالا با ما تماس حاصل فرمایید.

دکتر آدیزس بیان می‌کند که مسائل بسیار زیادی در این مرحله اتفاق می‌افتند،که می‌توان از بین آنها به موارد زیر اشاره کرد:

◊وجود مشکلاتی در رابطه با محصولات یا خدمات اولیه. (این مورد می‌تواند به طراحی، ارائه، کیفیت و مواردی از این قبیل مربوط باشد.)

◊وجود مشکلاتی در رابطه با تکمیل و تحویل سفارشات یا پاسخ‌گویی به نیاز مشتریان.

◊انتخاب اشتباه مکان‌ها (بازارهایی) که سازمان در آنها به دنبال فروش و کسب درآمد است.

◊سیاست‌ها، روندها و فرآیند‌هایی که با گردش کار و نیازهای سازمان هماهنگ نیستند.

◊زمان زیادی که افراد برای مقابله با مشکلات صرف می‌کنند.

◊گردش مالی منفی

◊نبود نماینده در مواقع مورد نیاز.

3.رشد سریع

◊وقتی سازمانی به این مرحله می‌رسد،مسئله فقط دوام آوردن نیست، بلکه باید کارها را به خوبی انجام دهد؛ گردش مالی کافی وجود دارد و فروش و درآمد به طور مداوم در حال رشد هستند.

مشاوره در امر مدیریت ریسک با آریان گستر

دکتر آدیزس

◊دکتر آدیزس بیان می‌کند که مسئله‌ی بزرگ در این مرحله، غرور و اعتماد به نفس بیش از حد است،علت این اتفاق این است که تیم رهبری با مشاهده‌ی به ثمر رسیدن ایده‌های اولیه و دیدن این موفقیت دچار غرور می‌شود.

اعضای تیم

◊بنابراین ممکن است که اعضای تیم احساس کنند که می‌توانند هر کاری را با موفقیت انجام دهند،این اعتماد به نفس بیش از حد می‌تواند یک مزیت بزرگ باشد، اما همچنین می‌تواند به سقوط سازمان نیز منجر شود.

در آخر

◊در این مرحله بسیاری از سازمان‌ها به سرعت وارد حوزه‌های مختلف و متنوع می‌شوند،منابع و توجه‌ها همیشه به سوی پروژه و فعالیت جدید سرازیر می‌شود. این کار ممکن است باعث شود مدیریت و اعضای تیم‌ دچار احساس خستگی مفرط، کار بیش‌ از حد و سردرگمی شوند چرا که نمی‌دانند توجه‌شان را روی چه چیزی متمرکز کنند.

ادامه دارد…

 

02177942240-77959675

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

@Aryangostarco

شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *