آسیب شناسی مشاوره مدیریت:
چرا شرکت های مهندسی صنایع و مشاوره مدیریت کارایی لازم را در خصوص حل مشکلات صنعت ندارند؟
?عوامل مهم موفقیت یک شرکت خدمات مهندسی صنایع و مشاوره مدیریت کدامند؟
قطعا نیروی انسانی را می توان مهمترین عامل موفقیت یک شرکت خدمات فنی و مهندسی دانست. به نظر من رابطه مستقیمی بین تعداد پروژه های یک شرکت مهندسی و نیروی انسانی متخصص آن شرکت وجود دارد. نیروی انسانی ماهر، خلاق و متخصص خود عاملی در افزایش پروژه های یک شرکت مهندسی بوده و همچنین جذب پروژه نیز تاثیر بسازایی در نخبه گرایی یک شرکت مهندسی صنایعی دارد. همچنین یادمان باشد در آرایش نیروی انسانی یک شرکت مهندسی خطایی تحت عنوان تک تخصصی شدن امکان وقوع دارد.
برای مثال ممکن است یک فارغ التحصیل رشته مهندسی که قصد بر راه اندازی یک شرکت دارد بیشتر سعی کند که افراد تیم خود را از بین دوستان خود انتخاب کند.
این موضوع ممکن است عاملی در خصوص یک بعدی شدن تخصص های کارکنان آن شرکت گردد. جذب افراد با تخصص های مختلف در حوزه هایی همچون تکنولوژی اطلاعات، برنامه نویسی، مالی، بازارایابی و امثالهم می تواند به ایجاد هم افزایی بین افراد و به تبع آن رشد و موفقیت شرکت منجر گردد. این موضوع در خصوص شرکت های استارتاپی می تواند از درجه اهمیت بیشتری برخوردار باشد. حتی می توان گفت علیرغم وجود تخصصهای مختلف از رشته های تحصیلی مختلف ما نیازمند به حضور افراد با خصوصیات مختلف جهت تشکیل تیم های کاری در شرکت هستیم. برای درک بهتر موضوع اشاره مختصری دارم به یکی از آزمونهای کارتیمی به نام آزمون بلبین که دسته بندی هشتگانه از نقشها همچون هماهنگ کننده، ایده پرداز، منبع یاب، تمام کننده، ارزیاب و.. را در خصوص افراد مورد نیاز در تیم ارایه می کند. در این بین وجود افراد هماهنگ کننده از ضرورت های اصلی موفقیت یک شرکت مهندسی می باشد.
عامل دیگر موفقیت یک شرکت مهندسی را می توان توسعه ارتباطات آن دانست. توسعه ارتباطات همواره باید از دو حیث مورد توجه قرار گیرد. گروه اول در خصوص بازاریابی و اخذ پروژه های جدید و گروه دوم در حیطه جذب شرکا تجاری. معمولا یکی از مشکلات شرکتهای مهندسی در ایران تجزیه شرکتها به دلیل اختلاف نظرها به مجموعه های کوچکتر می باشد که این موضوع دقیقا خلاف آن چیزی است که در دنیا در حال وقوع است. در واقع تجمع شرکتها، ایجاد کنسرسیوم بین آنها و همکاری با مجموعه های دیگر در راستای ارایه خدمات بهتر، موضوعی است که معمولا در خصوص شرکتهای مهندسی به ویژه در حیطه مهندسی صنایع مغفول مانده است.
یکی از عواملی که تاثیر بسزایی در خصوص میزان رشد شرکتهای مهندسی بایستی مد نظر قرار گیرد، موضوع مکان یابی شرکتها می باشد. به این صورت که یا بایستی متناسب با خدمات خود شهر مد نظر خود جهت تاسیس شرکت را انتخاب نمود و یا متناسب با مکان انتخاب شده شرح خدمات شرکت را تنظیم نمود. این موضوع نه تنها در خصوص شرکتهای مهندسی بلکه در خصوص فروشگاه ها و شرکتهای تولیدی و بطور کل اکثر بنگاه های کسب و کار قابل طرح می باشد. برای مثال در شهری که وضعیت صنایع موجود آن خیلی خوب نمی باشد ارایه خدمات به بخش سلامت یا سازمانهای دولتی و شاید بخش کشاورزی شاید بتواند راهگشا فروش بیشتر در حوزه خدمات فنی و مهندسی باشد.
مواردی همچون داشتن برنامه ریزی بلند مدت برای شرکت، بحث مدیریت فرایندها و یا استفاده از سایر سیستمها و تکنیک های مدیریتی در خصوص انجام امور مربوط به شرکت و … از موارد دیگر در موفقیت یک شرکت به حساب می آید. به عبارت بهتر مواردی که می تواند در سبد خدمات یک شرکت مهندسی صنایع و مشاوره مدیریت برای ارایه به سایر سازمانها ارایه شود، بهتر است ابتدا در خود آن مجموعه به نحوه اثربخش بکارگرفته شود.
همچنین استفاده از منابع مورد نیاز( دفتر کاری مناسب، امکانات و تجهیزات مناسب و..) و تکنولوژی های جدید نیز از عوام دیگر تاثیر گذار بر موفقیت یک شرکت مهندسی می باشد. استانداردهای ایزو مدیریت منابع انسانی نیز به شما کمک میکند.