مهم نیست چه تیمی می برد یا می بازد

متن زیر مطالبی را در مورد مهم نیست چه تیمی می برد یا می بازد ارائه می نماید:

♦تیمِ لیتل لیگ،یکی از بدترین تیم های لیگ بود،در انتهای هر بازی که می باختند، مربی تیم به بازیکنان می گفت “مهم نیست چه تیمی می برد یا می بازد،مهم این است که چطور بازی کرده ایم.” همینجا بود که هاوارد جوان و باهوش دستش را بالا آورد و پرسید “پس چرا امتیاراتمان را می شماریم؟”

هدف آرمانی با چرایی متفاوت است

♦وقتی در یک بازی محدود شرکت می کنیم، تمام تلاشمان را انجام می دهیم تا پیروز شویم،هر هدف آرمانی یک چشم انداز ویژه به سوی آینده ای است که هنوز وجود ندارد،پیروزی نوعی هیجان موقت را در درونتان بوجود می اورد که نشنه ای از موفقیت شماست،اما هدف آرمانی با چرایی متفاوت است،چراییِ ما از گذشته می آید و به اصالتمان برمی گردد، این چرایی،بیانی از شخصیت ماست؛ مجموعه ای از ارزش ها و اعتقاداتی که داریم،این در حالی است که هدف آرمانی به آینده مربوط می شود و مسیر پیش روی ما را تعریف می کند.

چرایی

♦بر خلاف چرایی که تنها یک نمونه منحصر به فرد وجود دارد، می توانیم چندین هدف آرمانی را تدوین کنیم و پیش روی خود بگذاریم،چراییِ ما ثابت است و نمی توانیم آن را تغییر دهیم اما از آنجاییکه هدف آرمانی مربوط به آینده است و هنوز شکل نگرفته، نمی توانیم فرم دقیق آن را به صورت کاملاً دقیق پیش بینی کنیم“چرایی” مانند پی یک ساختمان است و می توانیم آن را یک نقطۀ شروع بدانیم.

چشم انداز ایده آلی

♦همین پی ساختمان است که قدرت و دوام لازم را به ساختمان می دهد، اما هدف آرمانی آن چشم انداز ایده آلی است که از خانۀ مدنظرمان داریم، یک هدف وقتی آرمانی است که به آن متعهد باشیم و بدانیم که آیندگان هم راه ما را ادامه خواهند داد، برای اینکه یک هدف آرمانی سمت و سوی کارمان را مشخص کند، الهام بخش ما برای فداکاری باشد و ماندگاری خود را نه صرفاً در شرایط کنونی که برای نسل های آینده نیز حفظ کند، باید ۵ استاندارد زیر را رعایت کنیم:

♦یک هدف آرمانی باید برای یک مقصود مشخص باشد.

♦یک هدف آرمانی باید پذیرا باشد.

♦یک هدف آرمانی باید خدمت محور باشد.

♦یک هدف آرمانی باید منعطف باشد.

♦یک هدف آرمانی باید آرمان گرایانه باشد.

هدف،غیرهدف
چند دلیل اصلی وجود دارند که باعث می شوند نتوانیم یک هدف واقعاً آرمانی داشته باشیم:

۱) ادعای بلندپروازانه، هدف آرمانی نیست.بهترین بودن، یک هدف آرمانی نیست.
۲) رشد، یک هدف آرمانی نیست.
۳) مسئولیت اجتماعی شرکت، یک هدف آرمانی نیست.

رهبرانِ با طرز تفکر محدودِ خیرخواه غالباً دیدگاه “درآمد کسب کن تا بتوانی خوبی کنی” را دارند. اما دیدگاه نامحدود نسبت به خدمات، شمایل متفاوتی خواهد داشت: “در حین کسب درآمد، خوبی کن.” چنین رویکردی بیش از اینکه یک معادله باشد، یک سبک زندگی است. نحوۀ بیان آن دو جمله اهمیت دارد.
این طرز فکر رهبران است که چنین تفاوت هایی را رقم می زند.

در حین کسب درآمد، خوبی کن.

 

شرکت آریان گستر

مشاوره EFQM با آریان گستر

در مسیر موفقیت با ما همراه باشید.

↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

@Aryangostarco

شرکت آریان گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *