مفهوم مزیت رقابتی:
ایده مزیت رقابتی در سال 1984 توسط دی (Day) مطرح شد. او انواع استراتژی هایی را که می توانستند به حفظ مزیت رقابتی کمک کنند را بیان نمود. واژه فعلی مزیت رقابتی پایدار توسط پورتر ارائه گردید. وی در سال 1985 درباره انواع اصلی استراتژی های رقبتی (کمترین هزینه و تمایز) را که موجب دستیابی به مزیت رقابتی پایدار می شود بحث نمود.
برخی از تعاریف ارائه شده توسط صاحبنظران که درباره مزیت رقابتی ارائه شده شامل موارد زیر است:
مزیت رقابتی:
- عبارتست از میزان فزونی جذابیت پیشنهادهای سازمان در مقایسه با رقبا از نظر مشتریان.
- تمایز در ویژگی ها یا ابعاد هر سازمانی است که آن را قادر به ارائه خدمات بهتر از رقبا (ارزش بهتر) به مشتریان می کند.
- ارزش های قابل ارائه سازمان برای مشتریان است به نحوی که این ارزش ها از هزینه های مشتری بالاتر است.
با توجه به تعاریف فوق می توان دریافت که چنانچه از دید مشتری مقایسه ارزش های عرضه شده سازمان با ارزش های عرضه شده رقبا بیشتر به ارزش های مورد نظر و انتظارات او سازگارتر و نزدیک تر باشد، می توان گفت که آن سازمان در یک یا چند شاخص نسبت به رقبای خود دارای مزیت رقابتی است به نحوی که این مزیت باعث می شود که شرکت در عرصه بازار نسبت به رقبای خود در نزدیک به مشتری و تسخیر ذهنیت وی برتری داشته باشد.
برای مشاور ایزو و مشاوره استراتژی با آریان گستر تماس حاصل فرمایید.
در مسیر موفقیت با ما همراه شوید.
مشاور EFQM تخصص ماست.
ایزو 9001 با آریان گستر
02177942240-77959675