مدیریت کیفیت جامع (Total Quality Management):

TQM

تعریف اصلی مدیریت کیفیت جامع (TQM) یک رویکرد مدیریت را برای موفقیت درازمدت از طریق رضایت مشتری توصیف می کند. در یک رویکرد TQM همه اعضای یک سازمان در بهبود فرایندها، محصولات، خدمات و فرهنگی که در آن کار می کنند، شرکت می کنند.

مدیریت کیفیت جامع می تواند به عنوان یک سیستم مدیریتی برای یک سازمان متمرکز بر مشتری که شامل همه کارکنان در بهبود مستمر است، خلاصه شود. از استراتژی، داده ها و ارتباطات موثر استفاده می کند تا نظام کیفیت را به فرهنگ و فعالیت های سازمان متصل کند. بسیاری از این مفاهیم در سیستم مدیریت کیفیت مدرن، جانشین TQM حضور دارند. در اینجا 8 اصل کلی مدیریت کیفیت وجود دارد:

8 اصل مدیریت کیفیت جامع:
  1. تمرکز بر مشتری: مشتری در نهایت سطح کیفیت را تعیین می کند. مهم نیست که سازمان چه چیزی را برای ارتقای کارکنان آموزش بهبود کیفیت، یکپارچه سازی کیفیت در فرایند طراحی، ارتقاء رایانه یا نرم افزار یا خرید ابزار اندازه گیری جدید – مشتری تعیین می کند که آیا این تلاش ها ارزشمند است.
  2. مشارکت در کل کارکنان: همه کارکنان در تلاش برای دستیابی به اهداف مشترک هستند. تعهد کل کارکنان تنها پس از ترس از محل کار رانده می شود، زمانی که توانمند سازی رخ داده است و مدیریت محیط مناسب را فراهم کرده است. سیستم های کارآیی با کارایی بالا، تلاش های بهبود مستمر را با عملیات عادی کسب و کار ادغام می کنند. تیم های کار گروه خودمختار یک شکل توانمندسازی هستند.
  3. فرآیند محور: بخشی اساسی از TQM تمرکز بر تفکر فرایند است. فرآیند یک سری از مراحل است که ورودی ها از تامین کنندگان (داخلی یا خارجی) را وارد می کند و آنها را به خروجی هایی که به مشتریان تحویل داده می شوند (دوباره داخلی یا خارجی) تبدیل می کند. مراحل مورد نیاز برای انجام فرایند تعریف شده و اندازه گیری عملکرد به طور مداوم برای شناسایی تغییرات غیر منتظره نظارت می شود.
  4. سیستم یکپارچه: اگر چه یک سازمان ممکن است شامل بسیاری از تخصص های مختلف عملکردی باشد ولیکن اغلب در بخش های عمودی سازمان یافته سازماندهی می شود، این فرآیندهای افقی که توابع را متصل می کنند، تمرکز TQM هستند.
  5. رویکرد استراتژیک و سیستماتیک: بخش مهمی از مدیریت کیفیت، رویکرد استراتژیک و سیستماتیک برای دستیابی به دیدگاه، مأموریت و اهداف سازمان است. این فرایند، به نام برنامه ریزی استراتژیک یا مدیریت استراتژیک، شامل تشکیل یک برنامه استراتژیک است که کیفیت را به عنوان یک مولفه اصلی ادغام می کند.
  6. بهبود مداوم: محور اصلی TQM بهبود مستمر روند است. بهبود مداوم، یک سازمان را به عنوان تحلیلی و خلاقانه در یافتن راه هایی برای رقابتی و موثرتر شدن در دیدار با انتظارات متقابل است.
  7. تصمیم گیری مبتنی بر واقعیت: برای بدست آوردن اینکه عملکرد سازمان خوب است، داده های مربوط به سنجش عملکرد ضروری هستند. TQM مستلزم آن است که یک سازمان به طور مستمر جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها را به منظور بهبود دقت تصمیم گیری، دستیابی به توافق و اجازه دادن به پیش بینی بر اساس تاریخ گذشته انجام دهد.

ارتباطات: در طول زمان تغییر سازمانی و همچنین بخشی از عملیات روزانه، ارتباطات موثر نقش مهمی در حفظ روحیه و انگیزش کارکنان در همه سطوح دارد. ارتباطات باید بصورت استراتژیک، روش مند و به موقع باشد.

ایزو 9001 یکی از بهترین سیستمهای طراحی شده در راستای مدیریت کیفیت جامع می باشد.

برای مشاور ایزو و مشاوره استراتژی با آریان گستر تماس حاصل فرمایید.این مجموعه یکی از پیشتازان این حرفه در زمینه مشاوره استراتژی و سایر سیستمهای مدیریتی می باشد.

در مسیر موفقیت با ما همراه شوید.

مشاور  EFQM تخصص ماست.

02177942240-77959675

2 Comments

  1. پینگ بک یک مدیر با نوسانات احساسی خود چه کند؟

  2. پینگ بک خودارزیابی در راستای مدیر شدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *